Solliciteren in het donker bij Aldi
Stel je voor: je gaat solliciteren voor een nieuwe baan, maar als je het kantoor instapt voor het sollicitatiegesprek is het pikkedonker. Je ziet geen hand voor ogen en hebt geen idee hoe jouw nieuwe baas eruitziet. Máár jouw nieuwe baas heeft ook geen idee hoe jij eruitziet en kan je dus alleen beoordelen op basis van je vaardigheden en niet je uiterlijk.
De Duitse supermarktketen Aldi probeerde het uit en bracht anoniem solliciteren daarmee naar een heel nieuw niveau. Op een carrièrebeurs in Keulen voerde het bedrijf sollicitatiegesprekken in de zogeheten Blackbox. Er heerste absolute duisternis waardoor de gesprekspartners elkaar met geen mogelijkheid konden zien.
Gesprek zonder vooroordelen
Aldi wil met de Blackbox graag een gesprek voeren zonder vooroordelen; of die nou van de sollicitant of van het bedrijf komen. Business Insider Duitsland nam een kijkje in de Blackbox op de carrièrebeurs. Een sollicitant bevestigde aan hen dat de donkere ruimte wel degelijk effect heeft. Hij was totaal niet zenuwachtig, waarschijnlijk omdat hij niet wist wie er tegenover hem zat.
Anoniem solliciteren
Blackbox is nu nog een experiment van de supermarktketen, in het kader van anoniem solliciteren. De afgelopen jaren maakten steeds meer bedrijven afspraken over anoniem solliciteren. Ze accepteren sollicitatiebrieven zonder naam en foto waardoor de sollicitant moeilijker gediscrimineerd kan worden.
De PvdA nam anoniem solliciteren vorig jaar zelfs mee in haar verkiezingsprogramma. Volgens de partij pakken we daarmee discriminatie aan en moet het de norm worden bij alle overheden en (semi)publieke instellingen.
Nuttig?
Maar of anoniem solliciteren daadwerkelijk discriminatie tegengaat, is nog maar de vraag. Het Behavioural Economics Team, een adviesraad van de Australische overheid, deed onderzoek naar anoniem solliciteren. Wat bleek: wanneer de identiteit van sollicitanten wél bekend was, werden vrouwelijke kandidaten en kandidaten van buitenlandse komaf juist sneller aangenomen.
Zo’n 2100 ambtenaren van veertien verschillende diensten en departementen deden mee aan het onderzoek. Aan hen werd gevraagd standaard cv’s en anonieme cv’s (waarbij informatie over het geslacht, ras en etniciteit waren weggelaten) te beoordelen. Bij de standaard-cv’s hadden de vrouwen 2,9 procent en allochtone vrouwen zelfs 8,6 procent meer kans om aangenomen te worden. Ook mannen van buitenlandse komaf hadden een grotere kans, namelijk 5,8 procent.
Dus of de Blacbox van Aldi nu echt voor minder discriminatie zorgt, is nog maar de vraag. Het lijkt zelfs alsof het tegenovergestelde gebeurt bij anoniem solliciteren.