Netwerken: zorg dat je die gunfactor krijgt
Waar de een al klotsende oksels krijgt bij het idee, kan de ander kan er geen genoeg van krijgen: netwerken. Bijna een kwart van de gevonden banen kwam in 2016 via eigen netwerk binnen. Vier netwerkpro’s over do’s en don’ts van netwerken.
„Een paar weken geleden zag ik op een netwerkborrel een man met een enorme stapel visitekaartjes. Hij stelde zich aan iedereen voor, gaf hen een kaartje en verwachtte vervolgens dat iedereen hem ging bellen. Nou, dat gebeurde dus niet”, vertelt trainer in communicatievaardigheden Johan van Tiel uit Emmen. Johan, zelf een geboren netwerker, zag meteen wat er mis ging: de man was teveel bezig met zichzelf en vergat daardoor interesse te tonen in de ander. „Bij goed netwerken komen twee dingen kijken, namelijk jezelf verkopen én interesse tonen in de ander. Leer de ander kennen, stel vragen. En dat werkt: 80 procent van de zakelijke beslissingen wordt genomen op basis van niet-zakelijke overwegingen. Zorg dat je die gunfactor krijgt, dan komt de rest vanzelf wel.”
De man met de kaartjes komt PR-dame Jennifer Delano uit Hoofddorp bekend voor. Zij maakte in het begin van haar carrière dezelfde fout. „Dan kwam ik ergens, pakte overal kaartjes mee en liet die van mij achter zonder dat iemand vervolgens wist wie ik was. Dat werkte natuurlijk niet.” Inmiddels heeft Jennifer, die MKB’ers helpt hun zichtbaarheid te vergroten, een heel andere aanpak als het om netwerken gaat. „Mijn motto is: laat mensen altijd beter achter dan hoe je ze hebt gevonden. Daarnaast zorg ik dat ik ambassadeurs heb; mensen die mij en mijn werk goed kennen en mijn naam kunnen noemen bij anderen.”
Netwerktrainer Aramik Garabidian, net als Delano uit Hoofddorp, gaat sowieso zonder kaartjes op pad. Hij netwerkt het liefst online via LinkedIn. „Ik heb niet eens visitekaartjes! Als ik iemand spreek, dan luister ik vooral goed naar wat hij te vertellen heeft en voeg ik hem meteen toe op LinkedIn. Daarna is het zaak om op te vallen tussen alle andere spam, mail en advertenties die jouw contact ziet online.” Iedere dag maakt Aramik tijd vrij om zijn online netwerk bij te houden. ,,Ik schrijf iedere week een relevant artikel op Linkedin en deel dagelijks tips om mijn netwerk te helpen. Ook tag ik mijn connecties bij andere artikelen waar zij iets aan hebben. Mijn 60-minuten-template gebruik ik iedere dag. Netwerken is net werken.”
Het bedrijf van Chanel Lodik heet ’de marketingvrouw’ en dat is niet voor niks: ze netwerkt al sinds het begin van haar hbo-opleiding Communicatie. „Als student ging ik al vaak naar seminars en bijeenkomsten. Die werden steevast afgesloten met de netwerkborrel, voor een student natuurlijk heel erg spannend. Ik had mezelf daarom een doel gesteld: altijd minstens één nieuw contact opdoen voor je naar huis gaat.” Inmiddels is Chanel twee jaar klaar met haar opleiding, maar plukt ze nog steeds de vruchten van haar netwerkskills als student: „Ik krijg veel nieuwe klanten binnen via mijn netwerk, maar ik zet het ook actief in om anderen te helpen. Netwerken doe je dan ook absoluut niet alleen voor jezelf.”