‘Hij kwam in zijn zwembroek naar het werk’
Je bent net afgestudeerd, ziet een interessante vacature en solliciteert erop. Voor je het weet ben je aangenomen. In the pocket, denk je bij jezelf. Leuk, maar je werkgever is na een tijdje niet altijd even blij met je…
Dat blijkt uit een onderzoek van recruitmentbureau Robert Half onder 300 Nederlandse managers. Bijna de helft van de pas afgestudeerden start een carrière met een te hoog zelfvertrouwen en overschat zichzelf. „Net-afgestudeerden schieten vooral in de softskills tekort”, vertelt Mark Korevaar, Division Manager bij Robert Half. „Met de vaardigheden die verwacht worden, ofwel de hardskills, zit het vaak wel goed. Maar hoe je communiceert, welk taalgebruik je toepast of hoe je leidinggeeft, hebben de jonge werknemers vaak niet geleerd.”
Verschillende generaties
„En daar balen managers van”, gaat Korevaar verder. „Je hebt te maken met een veranderende arbeidsmarkt, waarbij steeds meer zaken worden geautomatiseerd of zelfs gerobotiseerd. Communiceren, delegeren en leiding geven wordt daardoor steeds belangrijker.”
Of managers tijdens een selectieprocedure niet gewoon strenger kunnen zijn? „Niet altijd. Van je cv is vaak niet af te lezen hoe sociaal je bent en hoe goed je kunt leidinggeven”, zegt Korevaar. „Maar je kunt als bedrijf natuurlijk wel kijken naar wat iemand naast zijn studie heeft gedaan. Als iemand vrijwilligerswerk doet of op een andere manier maatschappelijk betrokken is, zegt dat wel iets over iemand zijn vaardigheden.”
Voor een deel heeft het ook te maken met de verschillende generaties die werken in een bedrijf, zegt Korevaar. „Generatie Z (vanaf 1990 tot heden, red.), die misschien houdt van flexibel werken vanuit huis, heeft een andere manier van werken dan een manager die het misschien fijn vindt om 40 uur per week op kantoor te zijn.”
Uit het onderzoek blijkt ook dat bijna de helft van de net-afgestudeerden te zelfverzekerd is. Korevaars: „Het is niet slecht om zelfverzekerd te zijn, maar soms zie je dat jonge werknemers hun werk onderschatten of omgangsvormen met de manager of directeur niet kennen. Met de snelle communicatie via WhatsApp valt het op dat een zakelijke brief schrijven lastiger wordt. En dat is toch wel belangrijk voor het bedrijfsleven."
Hoe zorg je ervoor dat managers wél tevreden zijn?
„Zorg dat je als nieuwe werknemer weet wat er van je wordt verwacht”, is Korevaars belangrijkste tip. „Zo kun je naar de verwachtingen toewerken. Daarnaast is verantwoordelijkheid nemen, afspraken nakomen en goed communiceren belangrijk. Gebruik nette zinnen, uiteraard zonder straattaal, gedraag je netjes en let op je kleding. Een manager gaf aan dat er een net-afgestudeerde in zijn zwembroek naar kantoor kwam. Dat kan misschien in de toekomst, maar die kun je voor nu nog maar beter thuislaten…”