‘Creatieve’ woordspeling Hilversum slaat plank mis
De gemeente Hilversum had maandag de lachers op zijn hand bij de lancering van hun nieuwe campagne. Ze huurden een superhip marketingbureau – met waarschijnlijk een pingpongtafel op hun kantoor – in om hen van een creatieve injectie te voorzien. Het doel van de campagne was Hilversum – of Hliversum – in het zonnetje te zetten. Maar of deze campagne hieraan bijdraagt is nog maar de vraag aangezien het oordeel van Twitter nogal fel was. Hieronder is de gewraakte slogan te zien.
Na weken van spanning en 'waar slaat dat op' nu lancering van het nieuwe merk van Hilversum Marketing #livs #hilversum #teasing pic.twitter.com/tuCDLOWrt6
— LiveHilversum (@LiveHilversum) September 3, 2017
‘Met een knipoog’
Naast de tikfout komt deze slagzin ook nog eens tenenkrommend geforceerd over. Stichting Live Hilversum reageerde creatief op de #ophef: de ophefmensen moesten er met een ‘knipoog’ naar kijken zodat deze taalfaal ineens wél vet fraai bedacht was. Het door sommige BN’ers ‘open riool’ genoemde sociale medium reageerde zoals verwacht.
Huilversm #hliversum
— Lammert de Bruin (@lammert) September 4, 2017
Hliversum, waar ze de lekkerste covfefe serveren. #hliversum
— Merel Morre (@MerelMorre) September 4, 2017
Mijn favoriete James Bond?
'Hlive and let die' #hliversum— Mischa Blok (@mischablok) September 4, 2017
Andere olijke plaatsslogans
Hilversum bleek niet de enige gemeente met een discutabele leus te zijn. Hier zijn nog wat koddige voorbeelden van geforceerde citymarketing.
Hattem:
Jonges. Jullie kunnen allemaal wel heel erg overstuur zijn van #hliversum. Maar zeg nou zelf. "Van Hattem welkom" is toch veel erger? pic.twitter.com/3SEvQeq2b2
— Marijn de Vries (@marijnfietst) September 4, 2017
Oss:
https://twitter.com/Steeefke/status/904660712022310912
Bunnik:
https://twitter.com/VincentWammes/status/904675027588665344
Landgraaf
Als jullie #Hliversum al erg vinden dan moeten jullie deze eens zien: pic.twitter.com/HzkPar3pPu
— Mick Hummel (@mickhummel) September 4, 2017
Het is niet bekend hoeveel geld van hardwerkende Nederlanders er besteed is aan deze guitige taalkundige hoogstandjes.