Redactie Metro
Redactie Metro Televisie 7 mei 2021
Leestijd: 3 minuten

Showcolade met bijtende BN’ers in één adem genoemd met Andere Tijden

NPO is bezig met een verjongingsslag en wil vanaf 2022 meer investeren in online. Ook verdwijnen ‘oude vertrouwde’ programma’s als Radar en Andere Tijden helemaal of gedeeltelijk van de buis en zijn er nieuwkomers als Showcolade, waar bijna niemand over te spreken is.

En daar kunnen mensen op social media maar weinig chocola van maken. Al proberen ze dat wel, liefst met een woordspeling.

https://twitter.com/vergezicht/status/1390609729362272260

https://twitter.com/dewoordspeling/status/1390594400590483456

Tijdens De Vooravond vertelde NPO-omroepdirecteur Frans Klein over NPO’s verjongingskuur en alles wat daarbij komt kijken, en wat na dit jaar niét meer te kijken valt. Zoals Andere Tijden, dat resulteerde in groot verzet van kijkers, een petitie en de hashag #AndereTijdenMoetBlijven. „NPO baas: functie elders”, stelt een kijker voor.

Volgens Twitteraars is Klein bezig met  het „slopen van goede programma’s” zoals Andere Tijden, Radar en Opsporing Verzocht, „ten gunste van Showcolade, droevig allemaal”.

Showcolade

Showcolade wordt gepresenteerd door Edsilia Rombley en gaat, heel kort door de bocht, over BN’ers die in chocolade kunstwerken happen. In tegenstelling tot een programma als Heel Holland Bakt scoort Showcolade totaal niet. Zelfs Omroep Max-baas Jan Slagter beaamt dat het programma „heel mager” is, al ligt dat niet aan de presentator. „Edsilia Rombley presenteert het fantastisch.”

Hoewel Showcolade na dit seizoen niet meer terug komt, zo beloofde Slagter, blijven mensen het programma in een adem noemen met het verdwijnende Andere Tijden om het grote kwaliteitsverschil aan te geven en is het af en aan trending op Twitter.

https://twitter.com/BertHendriks33/status/1390600851027283969

Deels van de Radar

Ook publiekslievelingen Radar en Opsporing Verzocht voelen de druk van NPO. Ondanks altijd weer goede kijkcijfers en een vast publiek – Radar trekt wekelijks anderhalf miljoen kijkers -, gaat het volgens Klein om een ‘oud publiek’ en dat past niet bij hun nieuwe missie waarbij jonge kijkers trekken centraal staat. En dat betekent consequenties, waar JA-politicus Joost Eerdmans overigens meteen op inspringt.

Radar schrapt dit jaar al veertien afleveringen. „Dat besluit viel ons heel rauw op het dak”, zei Antoinette Hertsenberg, al 26 jaar presentator van Radar, in het AD.Blijft er nog ruimte voor goede onderzoeksjournalistiek, dé hoofdtaak van de publieke omroep? Nu hebben we budget en ervaren mensen om maandenlang onderzoek te verrichten, maar ik vrees dat in ronde twee aan ons budget gemorreld zal worden.” Hertsenberg is bovendien bang dat Radar naar een andere zender of tijdstip wordt verplaatst.

Opsporing Verzocht

Ook Anniko van Santen, sinds 2005 het gezicht van Opsporing Verzocht, maakt zich grote zorgen, vertelt ze aan het AD. „We moesten al terug van drie kwartier naar dertig minuten en nu was er ook opeens sprake van dat we in de zomer minder afleveringen zouden maken. Gelukkig is de politie daarvoor ook in actie gekomen. Je kunt niet alle zaken in de zomer oppotten en ze dan in het najaar gaan bespreken.”

Veel kijkers boos om einde van ‘Andere Tijden’: ‘Historische vergissing’

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.