17 jaar ruzie om cola in geniale aflevering Het Familiediner
Leuk en aardig, programma’s als Wie is de Mol? en Marble Mania. Maar de pareltjes op televisie vind je toch altijd weer onder de echte mensen. Zo had je gisteravond in Het Familiediner de kans om kennis te maken met een even koppige moeder als dochter, die elkaar zeventien jaar lang niet zagen vanwege cola van het verkeerde merk.
Het Familiediner is een EO-programma, gepresenteerd door Bert van Leeuwen. De succesformule staat al sinds 2003 en mag gewoon nooit van de televisie verdwijnen. Het recept is simpel en leerzaam. Mensen binnen een familie maken om de kleinste dingen ruzie, waardoor de grootste kloven ontstaan. Bert van Leeuwen gaat langs de betrokkenen en probeert ze bij elkaar te brengen middels een diner op neutraal terrein. Daar volgt het spannende moment: stappen de koppige familieleden uit de limousine of niet?
17 jaar ruzie om ‘eigen merk’ cola
De oorzaak van een ruzie in Het Familiediner is meestal een futiliteit, gevolgd door koppigheid en een gebrek aan communicatie. Maar of er in de achttienjarige geschiedenis van het programma zo lang geen contact is geweest vanwege zoiets kleins? Dat is nauwelijks voor te stellen. Colaliefhebber Janny zag haar dochter Jolanda zeventien jaar lang niet. In plaats van échte cola kreeg ze tijdens de verjaardag van haar dochter ‘eigen merk’. En weg was de band die moeder en dochter in het leven daarvoor hadden opgebouwd.
Dus toog Bert van Leeuwen naar beide dames, om ze aan het voorval uit 2004 te herinneren met een colatest. Zowel moeder als dochter kregen drie soorten cola te proeven. Beide dames wisten feilloos de kindercola, merkcola en het ‘eigen merk’ van elkaar te onderscheiden. Echte kenners dus, wat de aard van de ruzie toch iets begrijpelijker maakt. Naar aanleiding van de frisdrankruzie werd door de man van Jolanda ook nog eens vanuit het niets een theekastje opgehaald, en toen was het zeventien jaar lang stil.
Bekijk de geniale aflevering van Het Familiediner (beginnen bij 24:50) hier terug. De uitkomst is zonde om te verklappen, maar we kunnen wel alvast vertellen dat de limousine eenmalig is vervangen door een brute bus.
Twitter leeft mee met Het Familiediner
Kijkers van Het Familiediner begrijpen Janny wel. „Ik zou ook serieus ruzie maken met iemand die het verkeerde merk cola aanbiedt”, zegt Dennis Maas met een knipoog op Twitter. Maar er zijn ook serieuzere volgers van het programma. „Die moeder verdient het niet om moeder te zijn.” Een greep uit de reacties.
https://twitter.com/DennisMaas1989/status/1361475870377058306
Een moeder die 17 jaar ruzie heeft met dochter omdat dochter geen echte Coca-Cola in huis had en zij alleen maar echte cola drinkt. Die moeder verdient het niet om moeder te zijn!!! #schaam je mens schaam je diep! #hetfamiliediner
— ~Puri~ (@Maria_Pura) February 15, 2021
EN AUB GEEN DIET COKE! #hetfamiliediner
— Kleine Muck (@Kleine_Muck) February 15, 2021
Ik hoop dat ze wel het goede merk cola in het restaurant hebben….. #hetfamiliediner
— Ineke (@InekeIneke62) February 15, 2021
Ik vind de eigen merk cola van de Lidl net zo lekker als de echte #hetfamiliediner
— Kleine Muck (@Kleine_Muck) February 15, 2021
OMG, Bert pushing it way too far, met z'n colatest!!! 😂😂😂
Dit is BIJNA een #tvkantine-persiflage op zijn eigen programma!!! 😂😂😂#hetfamiliediner #familiediner— * (@Soul7Food) February 15, 2021
Ruzie om cola. Koekoek.#hetfamiliediner
— Thies (@zegmaarthies) February 15, 2021
https://twitter.com/Flashoholic/status/1361422584923885568
Elizabeth wint Heel Holland Bakt, maar kijkers zien nóg een winnaar