Ict-problemen in de zorg: foute medicatie toegediend
In de zorgsector kampen veel medewerkers met problemen door falende ict-voorzieningen. Dit blijkt uit een onderzoek dat in handen is van Metro. Het onderzoek werd gehouden in opdracht van Ictivity (een instelling die online werkplekken op maat maakt) onder meer dan vijfhonderd medewerkers, die actief zijn in verschillende takken van de zorg. Gemiddeld krijgen de ict-voorzieningen in de zorg een 6,9 van hun gebruikers. Vooral in GGZ-instellingen komen er regelmatig problemen voor.
43 procent van de ondervraagden heeft naar eigen zeggen kritieke situaties meegemaakt als het gevolg van niet goedwerkende computersystemen. Dertig procent geeft aan hier meer dan eens tegen aan te zijn gelopen en negen procent heeft het minimaal vijf keer meegemaakt.
De gevolgen van deze mankementen hebben diverse en verstrekkende gevolgen. „Van het verkeerd toedienen van een medicijn tot het te laat ingrijpen van bijvoorbeeld jeugdzorg."
Onnodige stress
„Het falen van ict levert ook veel onnodige stress op voor zorgverleners", zegt Reno van der Looij, segment manager zorg bij Ictivity. „Het huidige systeem is erop gericht dat cliënten vaker en langer thuis kunnen blijven wonen. Om thuis goede zorg aan te kunnen bieden, dienen de ict-faciliteiten van zorgverleners daar klaar voor te zijn."
De systemen moeten dus flexibel, mobiel en gemakkelijk te gebruiken zijn door verschillende medewerkers van eventueel ook verschillende zorginstanties. Maar dit blijkt nog lastig. „Deze systemen bestaan, maar moeten hun weg nog beter gaan vinden binnen de zorg om zo de zorgverlener meer rust en ondersteuning te bieden.”
Wie denkt dat vooral de oudere generatie medewerkers binnen de zorg problemen heeft met de ict, heeft het fout. 35 procent van de medewerkers tussen de 18 en 39 jaar oud, acht zijn eigen kennis van ict onvoldoende om alle taken naar behoren te kunnen uitvoeren.
Niet maar één oorzaak
Ook wordt duidelijk dat er niet een vaste oorzaak is voor de problematiek. De meest genoemde reden is het niet beschikbaar zijn van de ict-systemen (37 procent). Verder is ook regelmatig de juiste informatie niet voorhanden of loopt de communicatie tussen de collega’s en andere zorginstellingen te traag (beide 19 procent).
Andere opvallende cijfers uit het rapport zijn dat niet eens de helft (47 procent) vindt dat digitalisering de zorg ten goede komt. Drie op de tien denkt bovendien dat collega’s hier nog niet klaar voor zijn en 34 procent blijkt onzeker over de paraatheid van de zorginstelling zelf. 86 procent ziet het bijbenen van ict-kennis om bij te blijven binnen het vakgebied ook als een persoonlijke uitdaging.
Oplossen
Ictivity heeft al te kennen gegeven met de mensen uit de verschillende zorgtakken om de tafel te gaan om het niveau te verbeteren.