Sofie Smulders
Sofie Smulders Geld & Carrière 15 sep 2017
Leestijd: 4 minuten

Red de reputatie van de recruiter

Recruiters hebben niet zo’n beste reputatie. Dat is al jaren het geval. Ze zouden de vertegenwoordigers van nu zijn, alleen maar ‘lullen en niet luisteren’ en kandidaten als stront behandelen. Klopt dat beeld, of moet er het een en ander rechtgezet worden over deze beroepsgroep?

Water en vuur

Nicole Boomaars is recruiter bij VodafoneZiggo en snapt de negativiteit omtrent het vak wel. „Ik word zelf ook wel eens benaderd door recruiters. Dan krijg ik een onpersoonlijk bericht op LinkedIn, bestaande uit vijf zinnetjes en denk ik: heb je niet op mijn profiel gekeken?” Er wordt een scheiding gemaakt tussen corporate recruiters, die zoals Nicole het recruitment binnen een bedrijf regelen en commerciële recruiters, die bemiddelen tussen bedrijven en kandidaten.„Tussen hen is het water en vuur”, weet Donja Huidar, die voor het recruitment bij Deloitte zorgt. „Er zijn nog steeds bedrijven in Nederland die hun recruitment niet op orde hebben, waardoor ze erg afhankelijk zijn van externe bureaus.”

Afspraken niet nakomen, geen terugkoppeling geven, kandidaten voorstellen bij bedrijven zonder dat ze er zelf van af weten, ongewenste belletjes plegen op zondag. Het zijn geen uitzonderingen. Het zou commerciële recruiters meer om geld te doen zijn dan om mensen een baan te bezorgen. Bas Westland, trainer en recruiter bij ePeople: „Recruiters staan erom bekend hoge bedragen te vangen bij plaatsing. Dit werkt het cowboygedrag in de hand: ‘als er twee of drie happen, dan heb ik mijn geld weer verdiend.’”

Stalkers

De meest beruchte recruiters zijn ook goed in stalken. Het vervelende is dat dat door het internet op nog meer manieren mogelijk wordt gemaakt. „Recruiters hebben allerlei tooltjes waarmee ze privé gegevens kunnen achterhalen”, vertelt Westland. „De Europese privacy wetgeving zal vanaf volgend jaar veel impact op ons vak gaan hebben, want dat soort dingen mogen natuurlijk helemaal niet.” De privacy van kandidaten wordt ook op een andere manier geschonden, weet Huidar te vertellen. „De systemen van dat soort bureaus zijn vaak niet op orde, waardoor cv’s ergens in een onbeveiligde cloud staan opgeslagen.”

In de IT-business, waar er veel vraag naar kandidaten is, bestaat er zelfs een zogenaamde blacklist: „IT’ers worden ontzettend gestalkt en lastiggevallen, omdat ze extreem schaars zijn. Er zijn veel verhalen waarin telkens dezelfde namen van bureaus terugkomen”, aldus Westland. Ook op LinkedIn worden recruiters met naam en toenaam aan de digitale schandpaal genageld. Het internet heeft dus ook zo zijn voordelen, vindt Huidar: „Alles is heel transparant geworden. Het gedrag van de sollicitant is het gedrag van de consument geworden, mensen delen hun ervaringen.”

‘Iedereen kan recruiter worden’

Binnen vijf minuten zou je moeten kunnen aanvoelen of je met een oprecht geïnteresseerde recruiter praat, is Lotfi Belhachmi van Youbiquity van mening. „De fout die er wordt gemaakt, is dat er niet geluisterd wordt. Als adviseur leg ik contact met mensen. De studie en achtergrond van iemand, maar ook hobby’s en interesses. In die zin probeer ik me te verdiepen in een kandidaat en probeer ik te bedenken: ‘wat sluit aan bij deze persoon en wat kan ik op dit moment voor hem betekenen?’” Er zijn er dus genoeg die het wel begrijpen. Zo ook Westland: „Ik benader ook mensen, maar ik verdiep me zodanig dat mensen niet verbaasd zijn. Dat levert prettige ervaringen op.”

Dat de een het wel kan en de ander niet, toont aan dat niet iedereen recruiter kan worden. Boomaars: „Je hebt zoveel verschillende skills nodig om succesvol te zijn. Je moet commercieel gedreven zijn, maar ook goed zijn in de menselijke kant en je verdiepen in de kandidaat. Plus: je moet het gesprek op zoeken met je klant. Die combinatie is essentieel.”

Investeren en professionaliseren

Door de huidige markt zal het vak van de commerciële recruiter nog wel even bestaan. Jammer? „Ik vind niet dat externe recruitmentbureaus moeten verdwijnen, maar ze moeten wel professionaliseren en investeren in systemen”, zegt Huidar. Boomaars sluit zich daarbij aan. „Ze moeten zich op individueel niveau ontwikkelen, zodat ze leren hoe ze kandidaten persoonlijk moeten benaderen. Daar worden workshops voor gehouden, die wat mij betreft door alle recruiters gevolgd mogen worden.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.