Erik Jonk
Erik Jonk Entertainment 28 jan 2015
Leestijd: 4 minuten

René van Kooten had best een hippie willen zijn

De hippietijd keert in de theaters met de voorstelling Onder de Groene Hemel terug. René van Kooten is zo’n hippie en dat zint hem wel.

Onder de Groene Hemel (première donderdagavond in Haarlem) gaat over Jimmy (René van Kooten), die wordt geboren uit een onmogelijke liefde tussen een keurige gymnasiaste (Sophie Veldhuizen) en een onvervalste hippie (Thomas Cammaert). We zien jongeren in het love & peace-Vondelpark van Amsterdam, ooit de hippiehoofdstad van Europa. Er is veel flower power, maar ook onrust door jongeren die zich beginnen te roeren en zich afzetten tegen de macht van het grootkapitaal.

Gitaar

René van Kooten (42), ooit geschiedenisleraar en nu ook popmuzikant, werd een van ‘s lands grootste musicalsterren in Joop van den Endeproducties. Nu hangt hij heel tevreden de hippie uit bij een veel kleinere producent, Bos Theaterproducties. Het verhaal is namelijk gebouwd rond de muziek van Boudewijn de Groot (,,ik houd zo van de muziek uit die tijd"), Van Kooten speelt veel gitaar in een compleet nieuw stuk en heeft op het podium De Groots zoon Marcel als muzikaal leider aan zijn zijde. ,,Een live-band in tijden waarin muziek vaak wordt wegbezuinigd? Goeie zaak."

De Zoetermeerder vermoedt dat hij zich wel zou hebben vermaakt in de hippietijd. ,,Niet alleen door de muziek, maar het was vanaf de jaren zestig vooral een dynamische tijd. Mensen hadden grote ideeën over het beter maken van de wereld. Je kunt nu lachen om ideeën die niet zijn gelukt, maar de gedachten waren wel écht. Mensen geloofden in ‘we gaan het anders doen’. De elektrische auto en de biologisch boerderij hebben we toch aan die periode te danken. We konden er in elk geval een goede voorstelling over maken die bepaald niet gelikt is."

Cynische ondertoon

Van Kooten kan genieten van de teksten van Boudewijn de Groot, van prachtig klein (Avond) tot de cynische ondertoon van Meneer de President. Zelf verkondigt de zanger/acteur, ook met enig cynisme, zijn mening regelmatig op Facebook. ,,Ach, ik kan niet zo goed tegen onverschilligheid. Dan laat ik me horen." Hij heeft het liever over de ‘Top 2000-hit’ Avond: ,,Boudewijn de Groot brengt altijd een vorm van hoop. Ook in Avond. Zo van ‘ik weet het allemaal niet, ik kan je niets beloven, maar ik geloof wel in jou’. Dat is toch mooi?"

Of hij zelf een goede tekstpen heeft… nee, daar zegt hij niet volmondig ‘ja’ op. Jaloers op de teksten van Boudewijn Groot is hij nou ook weer niet: ,,Ik lees ze gewoon graag." Is hij zelf beter in het opschrijven van muzieknoten dan? ,,Haha, nee dat kan ik helemaal niet! Maar ja, over de betekenis van het nummer Pastorale, dat ook in Onder de Groene Hemel zit, zijn boeken volgeschreven. Lennaert Nijgh en Boudewijn de Groot zeiden later dat ze hard hebben gelachen, omdat ze zelf geen idee hadden."

Jimmy (de eenzame fietser) past qua tekst het beste bij Van Kooten, zelf een fervent wielrenner. ,,Maar vooral dat ‘maar liever dat nog, dan een bord voor z’n kop van de zakenman’ vind ik prachtig. Een goeie tekst over ‘wat gaat je kind later worden’." En hij geeft toe: ,,Op de fiets ben ik Peter Winnen op weg naar Alpe d’Huez, tuurlijk. Als ik iemand achterop zie komen, dan schakel ik een tandje bij."

Dingen proberen

Terug naar de hippietijd. Wat spreekt van Kooten daarin nou écht aan? ,,De wil om dingen te proberen. Hoe gek een idee ook was, men probeerde het gewoon. Zonder dat men zich afvroeg of het nuttig was. En zonder dat er direct, zoals nu via Facebook en Twitter, op werd gereageerd. Als dat wat mindert, dan wordt de wereld daar sowieso niet slechter van. Deuren en ramen werden in de hippietijd letterlijk opengegooid. Men kreeg een ongelooflijke keuzevrijheid. De keuze voor vrouwen om aan de pil te gaan of niet, baas in eigen buik. Ga je wel of niet studeren? Ga je samenwonen of niet. Vrij zijn in je keuze voor een of meerdere relaties. Zonder me uit te spreken of dat nou allemaal goed of slecht was: dynamisch was het zeker."

Nieuwsgierig

René van Kooten kijkt met veel belangstelling uit naar de samenvoeging van Albert Verlinde Entertainment en Joop van den Ende Theaterproducties, het bedrijf waarvoor hij zo veel werkte. ,,Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Beiden hebben prachtige dingen gemaakt, maar voor acteurs was het prettig dat er twee hele grote producenten waren. Ik maak met drukker om het Flexwetverhaal. Als je als zzp’er zoals wij voor één producent werkt, moet je er na anderhalf jaar een half jaar uit. Dat is voor producenten en zeker voor de acteurs niet te doen. Met een grote producent minder wordt het nóg lastiger. Het onderwerp mag wel wat prominenter op de agenda komen wat mij betreft."

Dan is het tijd om zijn pruik met lang haar op te zetten en mag Van Kooten voor de laatste try-out met een tevreden grijns de hippiebühne weer op.

Onder de Groene Hemel is tot en met 31 mei te zien. Boudewijn de Groot is donderdagavond gast tijdens de première in de Stadsschouwburg Haarlem.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.