Prijslokkertjes van reisaanbieders zijn vaak misleidend: ‘Ibiza-reis ging van 286 naar 3520 euro’
Ken je dat gevoel? Denk je een goedkope reis naar de zon te boeken, maar blijk je uiteindelijk honderden euro’s meer te moeten aftikken. Daarin ben je lang niet de enige. Volgens de Consumentenbond komt het heel vaak voor dat reisaanbieders klanten lokken met een zacht prijsje dat uiteindelijk veel duurder uitvalt.
De Consumentenbond geeft als voorbeeld D-reizen, die adverteerde met een reis voor twee personen naar Cyprus voor in totaal 450 euro. Lekker goedkoop natuurlijk. „Maar dit bedrag verdubbelde uiteindelijk. En bij de VakantieDiscounter explodeerde de totale reissom van een reis naar Ibiza voor twee personen tijdens het boeken van 286 naar 3520 euro”, aldus de bond. Ruim tien keer zo duur!
Prijslokkertjes blijken misleidend: ‘Tijdens het boeken stijgt de prijs’
„Reizen blijken helemaal niet beschikbaar of de prijs verandert zodra een reiziger begint met boeken. En tijdens het reserveren stijgt de prijs ook regelmatig, omdat reisaanbieders onvermijdbare extra bedragen niet vermelden bij de aanbieding”, stelt de consumentenorganisatie over prijslokkertjes
De verzwegen kosten, zoals toeristenbelasting, boekingskosten of verplichte bijdragen, lopen uiteen van 8 euro tot 462 euro per vakantie. Ook noemt de Consumentenbond Stip Reizen. „Die bood een Fly & Drive Andalusië aan, zonder de kosten van de bijbehorende huurauto in de aanbiedingsprijs op te nemen.”
Reisaanbieders lappen regels aan hun laars
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, noemt het frustrerend en misleidend als de prijs van je vakantie tijdens elke stap van het boekingsproces stijgt. „Terwijl de regels glashelder zijn: een reis moet te boeken zijn voor de geadverteerde prijs, alle onvermijdbare kosten moeten in de prijs zitten en variabele kosten moeten er direct bij staan. Het is stuitend dat de reisbranche zich nog steeds niet aan deze regels houdt”, zegt Molenaar.
In totaal zijn 300 aanbiedingen van twaalf reisaanbieders onderzocht. Die reisorganisaties beloven volgens de Consumentenbond beterschap, „maar Corendon en Stip Reizen blijven wel verplichte servicekosten en toeristenbelasting verstoppen. En Prijsvrij en D-reizen zeggen niet te kunnen voorkomen dat prijzen sterk veranderen tijdens het boeken”.
De organisatie is tegen deze vier reisaanbieders een procedure gestart bij de Reclame Code Commissie. De Consumentenbond heeft de bevindingen ook besproken met de Autoriteit Consument & Markt. Die was al van plan vanaf 1 april weer te gaan controleren en zal handhaven als dat nodig is, bijvoorbeeld door boetes op te leggen.
Eerder zette Metro nog op een rij hoe je mogelijk zelf honderden euro’s kunt besparen op jouw droomreis.
Vakantie-inspiratie nodig? Dit zijn de top 10 trending vakantiebestemmingen