Al aan het dromen over vakantie in 2023? Dit zijn 7 opvallende reistrends
Ben je al aan het nadenken over de zomervakantie? Misschien niet, want de overgrote meerderheid van de Nederlanders moet de vakantie voor volgend jaar nog boeken. Maar misschien denk je er al wel over na, en dan heeft reismagazine Columbus Travel de populairste vakantiebestemmingen in 2023 en opvallende reistrends op een rij gezet.
Uit de jaarlijkse reistrend-survey van Columbus Travel blijkt dat de overgrote meerderheid van de Nederlanders zijn eerste vakantie voor 2023 nog moet boeken, maar dat de stijging in levenskosten vooralsnog geen enorme impact heeft op de wens en middelen om te reizen. Europa blijft favoriet voor een buitenlandse vakantie, met een duidelijke koppositie voor Scandinavië. Verre bestemmingen in met name Noord- en Midden-Amerika maken een grote comeback na lange tijd van het lijstje af geweest te zijn.
Op vakantie in 2023: dit zijn de reistrends
Ruim tweeduizend respondenten – een dwarsdoorsnede van reisminnend Nederland – deden mee aan het onderzoek. Dit zijn de belangrijkste bevindingen:
1. Zeventig procent van de Nederlanders moet zijn eerste vakantie voor 2023 nog boeken
Medio december 2022 moet de overgrote meerderheid van de Nederlanders nog zijn eerste vakantie in 2023 boeken. 40 procent geeft aan nog zeker één reis te willen maken, en 37 procent wil nog zeker twee keer op vakantie volgend jaar. Mei en september zijn de populairste maanden, op de voet gevolgd door juli en augustus.
2. Europa is traditiegetrouw het populairste werelddeel, maar komend jaar maken Noord- en Midden-Amerika een comeback
Maar liefst 83 procent van de Nederlanders overweegt een reis binnen Europa te maken. Ruim een kwart heeft ook interesse in Noord- en Midden-Amerika. De regio maakt een ware comeback nu buitenlandse toeristen weer het gevoel hebben welkom te zijn na jarenlange coronaperikelen. Met name Canada, de VS, Costa Rica en Mexico zijn populair. Noord- en Midden-Amerika zijn meer in trek dan Azië. Indonesië is de enige Aziatische bestemming die op interesse van meer dan negen procent van de Nederlanders kan rekenen voor een reis in 2023. Ook Oceanië is terug van weggeweest. Zo’n 7 procent van de Nederlanders heeft interesse in deze regio. Dat lijkt wellicht niet veel, maar is een verdubbeling ten opzichte van 2022, en met name toe te schrijven aan de recente opening van Nieuw-Zeeland na jarenlange strenge coronamaatregelen.
3. Scandinavië is Europese koploper en concurrentie voor Zuid-Europa geworden
Scandinavië zet zijn opmars als geliefde vakantiebestemming van Nederlanders door: Noorwegen, Zweden en IJsland staan in de top 5 van populairste landen. Ze vormen daarmee inmiddels geduchte concurrenten van de traditionele Zuid-Europese vakantielanden. In de top 15 staan ook drie niet-Europese bestemmingen: Canada, Costa Rica en de Verenigde Staten.
4. Volgens reistrends blijft Limburg de topbestemming voor een binnenlandse vakantie
Limburg staat op eenzame hoogte: maar liefst 36 procent van de Nederlanders die een vakantie in Nederland overwegen geven de voorkeur aan de zuidelijkste provincie. Zeeland en Friesland, met de Waddeneilanden als grote trekker, volgen op enige afstand.
5. De nabijheid van natuur is in 2023 het belangrijkste criterium voor Nederlanders bij het kiezen van een reisbestemming
Maar liefst twee derde van de Nederlanders noemt de nabijheid van natuur als doorslaggevende factor voor het kiezen van een vakantiebestemming. Het weer/klimaat wordt door 45 procent vermeld, gevolgd door de totaalprijs van de reis (42 procent) en het aanbod van culturele voorzieningen (25 procent). In tegenstelling tot de voorgaande coronajaren, is het reisadvies van Buitenlandse Zaken geen grote beslisfactor meer.
6. Voor de helft van de Nederlanders is de torenhoge inflatie (nog) niet van invloed op reiswensen of -gedrag in 2023
De totaalprijs van de reis weegt zwaar in de besluitvorming voor een vakantiebestemming, maar de sterke stijging van de kosten in levensonderhoud zijn vooralsnog níét van invloed op de reiswensen van de meeste Nederlanders. In de reistrends geeft 46 procent aan dat de inflatie geen impact heeft op waar en hoe men in 2023 wil reizen. Voor 39 procent is dit wel het geval, en 15 procent weet het niet.
7. De helft van de Nederlanders geeft in 2023 maximaal 3000 euro per persoon uit aan reizen
Ruim een kwart van de Nederlanders spendeert 3000 tot 6000 euro per persoon aan reizen volgend jaar, volgens de reistrends. Ongeveer 8 procent van de Nederlanders heeft 6000 tot 10.000 euro reisbudget per persoon.
De meest bezochte kerstmarkten door Nederlanders en een onverwachte tip