Wat betekenen de nieuwe beperkingen van Schiphol voor reizigers?
De Schiphol-soap loopt voorlopig nog niet op zijn eind. De luchthaven bevestigde vandaag dat het aantal vertrekkende passagiers tot en met eind oktober met 18 procent verder omlaag moet. Dat is gemiddeld 9000 passagiers minder per dag. Wat betekent dit voor reizigers?
Deze week was er weer hommeles op Schiphol, ondanks dat de zomervakantie voorbij is. Reizigers deelden maandag wederom massaal foto’s van „krankzinnige rijen” op de luchthaven en schreven over de „puinhoop” die zij aantroffen. Gisteren was het opnieuw druk, maar leken de rijen wel enigszins mee te vallen. Het gebrek aan beveiligers zou de oorzaak zijn van de drukte van deze week. Volgens BARIN (belangenvereniging van luchtvaartmaatschappijen in Nederland) en vakbond FNV komt het tekort aan beveiligers door het wegvallen van de zomertoeslag van 5,25 euro bruto per uur.
„Dit besluit is slecht nieuws voor passagiers en voor luchtvaartmaatschappijen”, zegt Hanne Buis, operationeel directeur van Schiphol. „Reductie is noodzakelijk om de veiligheid van onze passagiers én medewerkers te waarborgen.”
Wat betekenen de nieuwe beperkingen voor reizigers?
De onafhankelijke slotcoördinator (ACNL) gaat met de vliegtuigmaatschappijen overleggen hoe het reductiedoel kan worden bereikt. Dit deden zij eerder al om de zomerdrukte het hoofd te kunnen bieden. Daarna bleef het druk, maar ellenlange rijen als maandag kwamen niet meer voor.
Er zijn verschillende manieren waarop luchtvaartmaatschappijen het verminderen van het aantal stoelen kan bereiken: door de kaartverkoop stop te zetten, vluchten samen te voegen, te verplaatsen of te annuleren. Wat de precieze gevolgen voor reizigers zijn, is momenteel nog onduidelijk. Maar wie in deze periode op vakantie gaat, doet er in ieder goed geval goed aan om de status van zijn vlucht dubbel te checken.
Beveiligingsbedrijven die op Schiphol werkzaam zijn kunnen minder beveiligers leveren dan zij eerder aangaven. Hierdoor moet Schiphol het maximum aantal lokaal vertrekkende reizigers per dag (tot minimaal 31 oktober) met gemiddeld 18% bijstellen. https://t.co/j0Isa3lAZG
— Schiphol (@Schiphol) September 16, 2022
Vliegtuigmaatschappijen balen flink van besluit Schiphol
De grootste gebruikers moeten de meeste stoelen inleveren. Voor KLM zal het gaan om ongeveer de helft van de gemiddelde dagelijkse vermindering van 9250 stoelen. Ook Transavia en easyJet vliegen veel vanaf Schiphol.
KLM baalt flink van de nieuwe beperkingen. De luchtvaartmaatschappij zegt dat dit „verregaande consequenties” heeft. „Het is teleurstellend te moeten constateren dat Schiphol deze stappen opnieuw last-minute neemt. Op dit moment bekijkt KLM wat de gevolgen van de nieuwe beperkingen zijn. Naar verwachting is hierover binnen enkele dagen meer duidelijk.”
Ook Transavia is „zeer teleurgesteld” en uit kritiek op het laat aankondigen van de maatregelen. „Dit gaat echt wel impact hebben. We zijn hard aan het werk om te kijken wat dit betekent, maar het is wel zeker dat er vluchten uitgaan.” EasyJet zegt zoveel mogelijk vluchten te laten doorgaan en dat de herfstvakantie de topprioriteit heeft.
Tui weet na het weekend meer over Schiphol
Reisorganisatie TUI heeft ook nog geen uitsluitsel over de gevolgen. „We hoopten vanwege de korte termijn vandaag al wat te horen van de slotcoördinator, maar dit zal helaas pas maandag of dinsdag worden. Wel zijn we al scenario’s aan het uitwerken omdat we zeker willen stellen dat vakanties kunnen doorgaan.” TUI wil net – als eerder dit jaar – kijken of het vluchten naar andere luchthavens kan verplaatsen.
Sunweb is bang om weer weer veel reizigers te moeten teleurstellen. Corendon denkt geen of vrijwel geen vluchten te hoeven annuleren in oktober. De reisorganisatie zegt dat het in de voorgaande maanden „meer heeft gedaan dan van ons werd verwacht” en verwacht door Schiphol te worden ontzien.
Rotterdam en Eindhoven hebben nauwelijks ruimte
De vliegvelden van Rotterdam en Eindhoven hebben tot eind oktober nauwelijks ruimte om de vluchten over te nemen van Schiphol. Op Rotterdam The Hague Airport zijn de slots de komende weken helemaal vol en Eindhoven Airport heeft nog maar enkele gaten, laat ACNL weten. Afhankelijk van de dag zijn er tot twee slots beschikbaar. Eindhoven Airport is wel in overleg met Schiphol om te kijken hoe ze kunnen helpen.
Eneco-baas nuanceert uitspraken Jetten: ‘Als mensen hun best doen, worden ze niet afgesloten’