NIMA opleidingen blijvend populair: kracht van marketing en communicatie
Er zijn opleidingen die een blijvend populair karakter hebben. Daar is dan meestal een reden voor. Bijvoorbeeld omdat er veel vraag is naar personeel in een bepaald vakgebied. Of omdat het arbeidsmarktperspectief als zeer gunstig is te beschouwen.
Een voorbeeld van opleidingen die populair blijven, zijn marketingopleidingen als NIMA. De kracht van marketing en communicatie speelt namelijk een belangrijke rol in het bedrijfsleven.
Marketing en communicatie
Marketing is onlosmakelijk verbonden met communicatie en vormt de basis voor het succes van de sales. Zo is marketing onder meer gericht op het overbrengen van een boodschap. Toch zit er verschil tussen een communicatie-opleiding en een opleiding als NIMA. Bij opleidingen tot marketeers speelt de combinatie van marketing, communicatie en sales een belangrijke rol. Bij een master communicatie is de opleiding vooral gericht om op het snijvlak van communicatie en organisatie te functioneren. Bijvoorbeeld in de functie van adviseur aangaande beleidsvorming. Voor bedrijven hoe groot of klein, geldt dat de marketingstrategie voor offline marketing en digitale marketing van groot belang is. Dat is een andere insteek in vergelijking met het geven van advies bij beleidsvorming. Bij marketingstrategieën vormt de communicatie echter wel een belangrijk uitgangspunt.
Marketingcommunicatie voor het overbrengen van de boodschap
Een uitgekiende marketingstrategie is essentieel voor bedrijven. Bijvoorbeeld om naamsbekendheid te vergroten of om de omzet te verhogen, maar ook om nieuwe doelgroepen te bereiken. Marketingcommunicatie is daarvoor het sleutelwoord en verklaart onder meer waarom de NIMA opleidingen blijvend populair zijn. Deze opleiding combineert immers marketing, communicatie en sales. De marketing richt zich op het creëren van ideeën en concepten om een product of dienst in de markt te zetten en te verkopen. De communicatie is daarbij van groot belang, want daarmee breng je de boodschap over aan de markt. Bij het bereiken van het doel, zoals een hogere omzet is de uitgezette lijn van van marketing, communicatie en sales geslaagd.
Grote vraag naar marketeers
Als je naar het aanbod met vacatures kijkt op het gebied van marketing zie je dat de vraag naar deskundige marketeers groot is. Bedrijven concurreren met elkaar en het bedrijf met de beste marketingstrategie heeft een streepje voor. De populariteit van NIMA opleidingen is dan ook te verklaren. Bovendien zijn er voor marketeers volop doorgroeimogelijkheden, bijvoorbeeld om door te groeien naar de rol van marketing manager of commercieel manager. Het arbeidsmarktperspectief is ook nog eens gunstig te noemen, want bedrijven blijven in de toekomst inzetten op de kracht van marketing en communicatie.
Lees ook: De keuze voor de beste luier maak je zo