Redactie Metro
Redactie Metro Verkeer 15 mei 2020
Leestijd: 3 minuten

Deelscooter-economie nu niet haalbaar, scooter kopen stijgt in populariteit

Veel kleine ondernemingen verkeren in slecht weer aangezien zij in de anderhalve meter economie weinig ruimte krijgen om hun vak uit te oefenen. De scooterbranche kent momenteel echter een topdrukte.

Niet alleen kleine ondernemingen, maar ook gevestigde namen hebben het lastig. Felyx, leverancier van deelscooters, ziet de populariteit van de deeleconomie sterk afnemen. Consumenten zoeken een ander alternatief om te genieten van de vrijheid van scooters.

Scooterverkopen stijgen fors

Ondernemingen als Voordeelscooters en IVA Mobility zien het aantal bestellingen sterk toenemen. In 2019 maakten veel consumenten gebruik van deelscooters voor het woon-werkverkeer. De deelscooters die normaal het straatbeeld kleuren, mogen vanwege de richtlijnen in Nederland momenteel niet gebruikt worden. Omdat de consument de vrijheid en het gemak van een scooter mist, hebben velen ervoor gekozen om een scooter aan te schaffen.

Veel huishoudens hebben een buffer voor vakanties opgebouwd. Omdat er nog veel onduidelijkheden zijn over vakanties in binnen- en buitenland, wordt deze buffer nu voor andere doeleinden gebruikt. Dit wordt voornamelijk geïnvesteerd in de woning. We geven ook meer uit aan comfort, zoals het kopen van een scooter, waar anders geen budget voor was. Daarnaast maakt de horeca steeds meer gebruik van scooters om bij klanten te bezorgen, zodat zij in deze tijd toch aan het werk kunnen blijven.

Scooter biedt vrijheid

Het RIVM raadt aan om anderhalve meter afstand te houden. Veel openbare ruimtes hebben strenge maatregelen genomen. Zo mogen er, afhankelijk van de oppervlakte, in supermarkten slechts een beperkt aantal mensen boodschappen doen. Ook in andere openbare ruimtes worden de maatregelen streng gehandhaafd.

In het Openbaar Vervoer is het lastig om de anderhalve meter aan te houden. Vooral in de ochtendspits en avondspits maken veel mensen gebruik van de bus, trein of metro. De NS rijdt nu volgens een aangepaste dienstregeling en wordt er slechts 30 procent van de totale capaciteit ingezet. Hierdoor vermijden veel mensen het Openbaar Vervoer. Om toch op het werkadres te komen, maken veel mensen gebruik van de auto, scooter of fiets. Zo ervaren zij meer vrijheid. De behoefte aan individueel reizen neemt sterk toe. De Koninklijke Rai Vereniging maakte onlangs bekend dat er 29 procent meer snorfietsen zijn verkocht in de maand april ten opzichte van vorig jaar. Vooral de elektrische scooter wint groot terrein in deze periode. Elektrische scooters werden ruim dertig procent meer aan de man gebracht.

Consumenten leggen, na de komst van de deelscooters, steeds vaker de focus op duurzaam reizen. Nu zij geen gebruik kunnen maken van deze dienst, is een scooter kopen voor velen interessant. De ondernemers van Voordeelscooters verwachten een piek in verkopen na het vakantiegeld en de belastingteruggave. Veel huishoudens reserveren deze inkomsten normaliter voor vakantie of dagjes uit. In de anderhalvemetereconomie is dit helaas niet mogelijk, waardoor er meer geld gespaard wordt of wordt geïnvesteerd. „Het is fijn dat wij mensen toch vrijheid kunnen bieden in zo’n onzekere tijd”, aldus Thijs, mede-eigenaar van een scooterwinkel onder de rook van Rotterdam.

Leveranciers uit buitenland kunnen blijven leveren

Lange tijd waren ondernemers in de scooterbranche onzeker over de toelevering van hun leveranciers. Door de snelle uitbraak van het coronavirus in China sloten veel fabrieken, waardoor veel Nederlandse ondernemers geen voorraad meer geleverd kregen. In de fabrieken waar scooters van onder andere Vespa en Piaggio worden gemaakt, kunnen de werknemers volgens de richtlijnen werken en gaat de productie van deze voertuigen door. De stijgende vraag onder de Nederlandse consument kan dus beantwoord worden.

Deelscooters beschikbaar gesteld in Brussel

De kans dat je nog een groene Felyx scooter tegenkomt in de stad, is klein. Toch wil deze organisatie ook zijn steentje bijdragen. Felyx stelt daarom zijn elektrische scooters beschikbaar om kleine ondernemers in Brussel, die door de coronacrisis in financiële moeilijkheden zijn gekomen, te ondersteunen. Horecazaken en winkeliers kunnen tegen een sterk gereduceerd tarief gebruik maken van een scooter om zo op een veilige manier hun producten te blijven verkopen. De deelscooters worden goed gereinigd en mogen door slechts één persoon gebruikt worden, om zo verdere verspreiding van het virus tegen te gaan.

(Dit artikel valt buiten de redactionele inhoud van Metro)

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.