Dienstregeling NS flink op de schop en dat is goed nieuws voor reizigers: dit moet je weten
De dienstregeling van NS gaat volgend jaar op de schop. Volgens het plan dat de vervoerder vandaag presenteerde, is het de grootste wijziging in jaren. Dit moet je erover weten.
Strekking van het plan: de NS wil volgend jaar diverse regio’s van Nederland beter en vaker met elkaar verbinden, zowel overdag als op vroegere en latere tijdstippen. Daarom gaan er per week 1600 treinen meer rijden dan in de huidige dienstregeling.
Nieuwe dienstregeling
De komende jaren wordt Amsterdam Centraal grondig verbouwd. NS hoopt met de veranderingen Amsterdam en Schiphol goed bereikbaar te houden. Tijdens het werk gaat de Airport Sprinter rijden, een verbinding die iedere 7,5 minuten rijdt tussen Hoofddorp, Schiphol Airport en Amsterdam Centraal. De trein rijdt zeven dagen per week tijdens het grootste deel van de dag.
De Intercity’s op de hogesnelheidslijn tussen Breda, Rotterdam en Schiphol Airport rijden in de nieuwe dienstregeling naar Amsterdam-Zuid, in plaats van Amsterdam Centraal. Vanaf daar rijden ze verder richting Almere en Lelystad of Hilversum en Amersfoort.
NS introduceert ook de TienminutenSprinter, een antwoord op het groeiend aantal reizigers tussen Den Haag Centraal, Rotterdam Centraal en Dordrecht. Dit komt neer op meer treinen, minder lange wachttijden en meer kans op een zitplaats.
Overigens is kogel nog niet helemaal door de kerk. De komende tijd gaan reizigersorganisaties en regionale overheden het plan bekijken en zij komen dan met een advies. Daarna is het aan spoorbeheerder ProRail om de puzzel te leggen van de wensen van NS, andere reizigersvervoerders en goederenvervoerders. De definitieve dienstregeling volgt in het najaar.
Reacties op plan
Reizigersclub Rover, een van de organisaties die over het plan gaan adviseren, is blij met de uitbreiding van de dienstregeling, waar door corona en personeelsgebrek in was gesnoeid. „Rover is blij dat veel trajecten die de afgelopen jaren waren afgeschaald, eindelijk weer op volle sterkte gaan rijden.” Dat er meer treinen gaan rijden aan de randen van de dag is „vooral goed nieuws voor forenzen die voor de spits uit willen reizen en voor uitgaanspubliek dat hierdoor makkelijker voor de trein kan kiezen”.
Vakbond FNV waarschuwt dat het personeel niet de dupe moet worden van het plan. De uitbreiding van de dienstregeling is volgens vakbondsbestuurder Henry Janssen alleen mogelijk als de spoorwegmaatschappij voldoende extra personeel kan aantrekken, want anders neemt de werkdruk volgens FNV te sterk toe.
In 2022 gingen aan een nieuw cao-akkoord tussen bonden en de NS grootscheepse stakingen vooraf. Een groot punt van onvrede was de hoge werkdruk bij het openbaarvervoersbedrijf, waar de NS beloofde wat aan te doen.
Janssen verwacht grote onrust onder personeel als de inzet van honderden extra treinen de werkdruk juist weer vergroot, net nu er meer vertrouwen in de directie is.
Ex On The Beach-ster ruilt in Steenrijk, Straatarm met Elise, die dakloos en verslaafd was
Amber (17) vertelt over verouderingsziekte in Je Zal Het Maar Hebben: ‘Lichaam is 136 jaar oud’