NS krijgt hoogste boete, overheid int niet, maar wil dat geld ‘voor de reizigers’ is
De treinen hadden ‘gewoon’ maximaal moeten rijden… Dat is zo’n beetje de strekking bij de net zo maximale boete die NS krijgt opgelegd. 1,5 miljoen euro is dat maximale bedrag, omdat de spoorvervoerder de dienstregeling vorig jaar heeft afgeschaald.
Dat heeft verantwoordelijk staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) vandaag gezegd. Het kabinet schoot het bedrijf eerder tegemoet met 274 miljoen euro om te compenseren voor tegenvallende reizigersaantallen. De Nederlandse Spoorwegen hadden toen last van de nasleep van de coronapandemie. In ruil moest de NS de dienstregeling in stand houden, maar dat heeft het bedrijf niet gedaan.
NS moet geld besteden aan de reizigers
Voor wie denkt: die boete wordt geïnd en door de overheid in de rijksschatkist ‘gegooid’, dat gebeurt niet. Heijnen zal de 1,5 miljoen euro niet eens innen. De NS heeft de opdracht gekregen het boetebedrag te investeren in iets waar de reiziger voordeel van heeft.
Heijnen spreekt via haar woordvoerder van „een tik op de vingers” voor de NS. De spoorvervoerder heeft zich wel aan de afspraken gehouden die zijn verbonden aan het gebruik van het spoor tot en met 2024, zoals het verzorgen van voldoende zitplaatsen. Maar voor de extra afspraken die zijn verbonden aan de coronasteun krijgt het bedrijf „geen groen vinkje.” De laatste keer dat de NS een boete kreeg opgelegd, was in 2017. Ook in 2016 was dat groene vinkje er niet. De wens van de reizigers over dat geld toen: ‘Zorg voor extra treinen‘.
ProRail krijgt ook een boete opgelegd, van 100.000 euro. De spoorwegbeheerder heeft op de meeste terreinen goed gepresteerd, zegt Heijnen. Maar op een aantal specifieke punten niet. Reizigers hadden te maken met te veel vertragingen op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Antwerpen. Ook waren goederenvervoerders vorig jaar niet tevreden over de geleverde diensten van ProRail.
Weet je wat een beter idee is? NS verplicht het reizen goedkoper laten maken. Of geen bonussen uitkeren. Nee we doen een boete die de reizigers uiteindelijk moeten betalen. Hulde 🙌 https://t.co/G9IssVp313
— Ymke (@ieniminimuis) June 6, 2023
Boete NS net na de grote storing rondom Amsterdam
De maximale boete die de NS opgelegd kreeg, volgde toevallig één dag na de grote treinstoring rond Amsterdam. Die storing had zondagavond en gisteren de hele dag gevolgen voor heel Nederland (en ook internationale treinen).
Rover roept de NS op „maximaal coulant” te zijn als het gaat om compensatie van gedupeerde reizigers van de storing. Op de website deelt de reizigersorganisatie informatie over welke rechten je hebt als reiziger bij een dergelijke situatie.
Als gevolg van een IT-storing op de verkeersleidingspost van ProRail ontstonden grote problemen in het treinverkeer rondom Amsterdam. Een woordvoerder van Rover laat weten dat de storing een „bijzondere situatie” was die „grondig geëvalueerd” moet worden. Gistermiddag had de organisatie relatief weinig klachten van reizigers ontvangen. Volgens de woordvoerder komen er meer klachten als „situaties ontstaan dat reizigers geld terug willen van de NS, maar dit niet krijgen.”
Watermassa door verwoeste stuwdam bij Cherson in Oekraïne: wat zijn de gevolgen?