In- en uitchecken in het openbaar vervoer op de schop: dit gaat er veranderen
De ov-chipkaart wordt vanaf volgend jaar stap voor stap vervangen. De opvolger van de verouderde ov-chipkaart moet ook digitaal beschikbaar worden, zodat het ook mogelijk is om zonder pas in te checken. Toch blijft de oude trouwe gele kaart nog wel een aantal jaar onder ons. āHoe heeft zoiets simpels 21 jaar moeten duren?ā, is de reactie op social media op het nieuws.
De ov-chipkaart gaat vervangen worden door de ov-pas, schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur in een Kamerbrief. Die wordt vanaf volgend jaar stapsgewijs ingevoerd en komt zowel in een fysieke kaart, zoals de huidige ov-chipkaart, maar ook als digitale pas. Zo kan de pas bijvoorbeeld opgeslagen worden in de zogenoemde āwalletā, op je smartphone.
Heijnen lijkt het vandaag druk te hebben. De staatssecretaris deelde namelijk ook al āde maximale boeteā uit aan de NS. Hoe dat zit, lees je hier.
Ov-kaart als app
De chiptechniek in de huidige ov-chipkaart is aan vervanging toe, schrijft Heijnen. Wel duurt het nog een tijdje voordat het nieuwe systeem volledig ingevoerd wordt. De verwachting is dat de huidige ov-chipkaart tot in ieder geval 2025 gebruikt kan worden. Heijnen: āPas als het nieuwe systeem zich bewezen heeft in klantgemak en betrouwbaarheid, kan de techniek achter de huidige ov-chipkaart worden stopgezet.ā
Het nieuwe ov-systeem waarmee je ook met een betaalpas kunt inchecken, ov-pay, was op veel plekken al vanaf begin dit jaar mogelijk, maar vanaf vandaag kun je in heel Nederland met een pinpas, creditcard of betaalapp op de mobiele telefoon inchecken. In de bussen en trams van de Rotterdamse vervoerder RET was dat eerder nog niet mogelijk.
Ook die wijziging maakt onderdeel uit van het nieuwe ov-systeem en moet het reizen makkelijker maken, schrijft Heijnen. āMeer reisgemak betekent een aantrekkelijker ov en daarmee hopelijk een groei aan inkomsten, wat bijdraagt aan het in stand houden van het ov-aanbod. Een ander doel is het verminderen van de kosten van de infrastructuur voor betalen in het ov.ā
Risicoās
Volgens Heijnen zitten er aan het in- en uitchecken met een betaalpas of creditcard geen andere risicoās dan bij gebruik in bijvoorbeeld een winkel. Televisieprogramma Radar ontdekte onlangs nog dat het risico bestaat 20 euro extra kwijt te zijn wanneer de ov-chipkaart en een gewone betaalpas door elkaar worden gebruikt. Ook kan er makkelijk gesjoemeld worden waardoor āgratisā reizen mogelijk is, ontdekte RTL Nieuws.
Niet alle gebruikers zijn tevreden, blijkt op social media.
https://twitter.com/mennoong/status/1665953224141012999
@Arriva_NL rit is dubbel afgeschreven omdat jullie poortje op station #Zwolle niet goed werkte! Wil mijn geld terug! Doe wat!! Dit is echt hele slechte service. #OVPay #Blauwnet #Problemen uitchecken bij jullie paal werkte trouwens ook niet goed!
ā JanH (@Nuevocasa) June 4, 2023
Ā
@OVpay_nl #OVpay pic.twitter.com/4fF19IuHXQ
ā Sandra (@SamOE37) June 6, 2023
https://twitter.com/KlompLoper/status/1666012919522271232
Wat een drama dat OVPay. Telefonisch konden ze me niet helpen, moest mailen. Wacht nu al bijna 2 weken op een reactie! #ovpay #fail #waardeloos #slechteimplementatie
ā JanH (@Nuevocasa) June 4, 2023
Eerste klas, met korting of een abonnement reizen, is nog niet mogelijk met ov-pay. Dit jaar wordt getest of leeftijdskortingen en bepaalde abonnementen gekoppeld kunnen worden aan een betaalpas.
Maat vol bij PowNews: boze redactie doet uit de doeken hoe politici āverstoppertje spelenā