NS-directeur Wouter Koolmees in Op1: ‘Ik word ook treinconducteur’
De nieuwe president-directeur Wouter Koolmees van de Nederlandse Spoorwegen (NS) gaat de opleiding tot conducteur volgen. Hij wil weten hoe het werk op de trein is en contact maken met collegaâs en reizigers.
Topman Koolmees vertelde dat gisteravond in talkshow Op1. De opleiding tot conducteur duurt een paar maanden. Koolmees zal die naast zijn werk als president-directeur gaan volgen.
Koolmees wil weten wat NS-medewerkers meemaken
Wouter Koolmees zei in Op1 dat hij mee wil draaien om erachter te komen wat NS-medewerkers dagelijks meemaken. âWaar ze tegenaan lopen, om daar van te lerenâ, aldus de âtreinendirecteurâ. Medewerkers hebben de afgelopen tijd gemeld dat zij het gevoel hebben dat er niet naar hen wordt geluisterd, aldus de nieuwe president-directeur. âDat is een serieus signaal, waar ik mee aan de slag moet.â
Bij de NS zijn de laatste tijd problemen. Zo rijdt het bedrijf met minder en kortere treinen en zitten reizigers daardoor vaak in volle treinen. De problemen worden volgens NS vooral veroorzaakt door een tekort aan personeel. Er zijn duizenden vacatures. Het bedrijf heeft aangekondigd kantoorpersoneel te willen inzetten op treinen als assistent-conducteurs. En in de avonduren wil het bedrijf particuliere beveiligers inhuren om het werk van conducteurs te verlichten. Met deze maatregelen hoopt de NS meer treinuitval te voorkomen. Vakbonden en andere partijen lieten gisteren weten dat er zorgen zijn over deze nieuwe stappen.
Vandaag moest de #NS alweer schrappen in de dienstregeling en het kantoorpersoneel moet als assistent-conducteur worden ingezet. President-directeur @wkoolmees: âIk ga zelf ook de opleiding tot conducteur volgen.â #Op1 pic.twitter.com/QLKG9COOlN
â Op1 (@op1npo) November 1, 2022
Weer minder treinen vanaf maandag
Vanwege het aanhoudende personeelstekort rijdt de NS vanaf maandag op een aantal trajecten met minder treinen, zo kondigde het bedrijf gisteren aan. Eerder voerde de NS al een beperking in voor de dienstregeling op 22 intercity- en 20 sprintertrajecten. Dat leidde al tot fors meer klachten van reizigers, aldus belangenorganisatie Rover.
Ook loopt de aanbesteding voor de concessie voor het hoofdrailnet vanaf 2025. Het kabinet is van plan dit weer onderhands aan de NS te gunnen voor de komende tien jaar, maar concurrenten willen dat dit proces wordt stopgezet. Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat de internationale verbindingen uit de concessie worden gehaald. Het spoorbedrijf vreest dat zonder die lucratieve verbindingen het moeilijker wordt om de rest van de dienstregeling uit te voeren en toch winstgevend te blijven.
Koolmees is voormalig minister van Sociale Zaken en heeft de aanstelling voor vier jaar gekregen.
Wil je Op1 terugkijken? Dat kan hier.
Holly Mae Brood is hacker in Netflix-film The Takeover: âMaar ik typ nog met twee vingersâ