Duitsland komt met nieuw ov-ticket: onbeperkt reizen voor 49 euro
Terwijl de treinkaartjes in Nederland duurder worden, komt er in Duitsland juist een aanzienlijk goedkoper ov-ticket. Na het grote succes van het 9-euro-ticket afgelopen zomer, komt er nu een ‘klimaatticket’. Onbeperkt reizen voor een vast bedrag per maand.
Het nieuwe klimaatticket is als alles goed gaat vanaf januari 2023 te koop en kost 49 euro per maand. Het is onderdeel van een plan om CO2 te compenseren en geeft antwoord op de roep om goedkoper openbaar vervoer in de inflatie- en energiecrisis. De regering bereikte woensdag een akkoord met de deelstaten.
Voorwaarden 49-euro-ticket Duitsland
De voorwaarden van het ticket, dat in Duitsland het Deutschlandticket zal heten, zijn vergelijkbaar met die van het 9-euro-ticket dat tussen juni en augustus verkrijgbaar was. Dat leidde tot een miljard extra reizen per maand.
Het 49-euro-ticket is geldig bij alle regionale binnenlandse vervoerders in Duitsland. Dus in trein, tram, bus en metro. Het geldt alleen niet in de intercity’s die tussen grote steden rijden.
Hoewel het nieuwe ticket heel 2023 te koop is, wordt het mogelijk om het per maand af te nemen. Deutsche Bahn neemt de verkoop op zich, het betreft een digitaal ticket. Per maand afrekenen is mogelijk, een jaarabonnement is niet nodig. Ook Nederlanders kunnen het gebruiken om goedkoop door Duitsland te reizen. Tijdens de proef met het 9-euro-ticket in de zomer werd duidelijk dat één kaartje voor alle verschillende OV-aanbieders en regio’s erg wordt gewaardeerd.
‘Vervoer revolutioneren’
Het nieuwe ticket is een compromis. Niet iedereen in de Duitse bondsregering was enthousiast. Linkse partijen noemen het nog steeds te duur. Zij zagen meer in een 365-dagen-ticket waarbij voor 365 euro onbeperkt gereisd kan worden. Deutsche Bahn ziet het echter als een kans om de manier waarop mensen in Duitsland zich in het dagelijks leven verplaatsen, te ‘revolutioneren’. Dit “forfait voor streekvervoer” biedt een “sterk argument voor klimaatvriendelijker reizen met de trein in plaats van met de auto”, aldus een woordvoerder van het Duitse spoorbedrijf tegen Tagesschau. De federale overheid financiert het plan en stelt 1,5 miljard euro beschikbaar. De deelstaten financieren het initiatief ook met hetzelfde bedrag.