‘NS schrapt treinen veel te makkelijk, straks haakt reiziger voorgoed af’
Rover vindt dat de NS te makkelijk kiest voor het schrappen van treinen om de problemen door het personeelstekort op te lossen. De reizigersorganisatie vreest dat treinreizigers door de gang van zaken misschien wel helemaal zullen afhaken, als het om reizen per openbaar vervoer gaat.
Samen met andere consumentenorganisaties schrijft Rover dat de NS veel meer kan doen als het om de treinen gaat. De stakingsgolf van de afgelopen tijd is natuurlijk voorbij, maar na gesteggel over cao’s van de vakbonden trekt nu Rover aan de bel. Zo stelt de reizigersorganisatie onder meer voor om kantoor- en winkelpersoneel te laten helpen als vertrekassistent. Dat zijn werknemers die helpen bij het vertrek van treinen.
Versoepelen regels in treinen
Ook pleit Rover voor het versoepelen van de regels waardoor één conducteur meer treincoupés onder zijn of haar hoede mag nemen. „Dat de reiziger er volgend jaar op achteruit gaat is evident, maar we verwachten van NS dat tenminste een zo goed mogelijk product wordt neergezet”, zegt Rover-directeur Freek Bos. „Dat betekent een logische en voorspelbare dienstregeling met extra lange treinen en aandacht voor goede aansluitingen. Maar bovenal zo snel mogelijk het aantal treinen weer opschalen om te voorkomen dat treinreizigers voorgoed afhaken.”
Met de NS-plannen voor 2023 krijgt de reiziger te maken met een onacceptabel slechte dienstregeling. Er kan echt meer worden gedaan dan het eenvoudig schrappen van treinenhttps://t.co/kpx1iZ3nI9
— Reizigersver. ROVER (@ROVER_online) October 5, 2022
‘Onacceptabel niveau’
De NS gaat in 2023 fors snijden in het treinaanbod vanwege het personeelsgebrek. Het bedrijf wil een tiende minder treinen laten rijden dan in 2019, het laatste jaar voor corona. De dienstregeling gaat in december in, maar vanaf september zijn al stapsgewijs aanpassingen gedaan. Rover wijst erop dat reizigers in de weekenden op sommige plekken te maken kunnen krijgen met 15 tot 20 procent minder treinen. In bepaalde gevallen rijdt er nog slechts één keer per uur een trein. De reizigersorganisatie stelt dat de dienstverlening daarmee tot „een onacceptabel niveau” zakt.
De NS staat ervoor open naar de ideeën van Rover te kijken, zoals het inzetten van vertrekassistenten. „Wij snappen ook dat minder conventionele maatregelen kunnen bijdragen aan een oplossing”, stelt de woordvoerder. „Maar machinist of conducteur zijn, dat is een vak. Dat moet je dan anders gaan inrichten en dat moet in goed overleg.” Ook is het volgens het spoorbedrijf moeilijk te zeggen of zulke maatregelen snel effect hebben op de dienstregeling.