Klachtenregen over bomvolle treinen, maar mogelijk gaan er nóg minder rijden
Reizigers klagen steen en been over de bomvolle treinen bij NS. Door personeelstekort zetten de spoorwegen minder treinen in, die vaak ook korter zijn.
Bij reizigersorganisatie Rover, dat zelf ook klaagt over ‘het te makkelijk schrappen van treinen’, is het aantal klachten afgelopen maand verzesvoudigd. Dat schreef het Algemeen Dagblad vanmorgen. Maar nog meer donkere wolken pakken zich samen boven het spoor (aldus de NS zelf).
Te weinig personeel, 10 procent minder treinen
Ontvangt Rover op meldpunt Volletreinen.nl normaliter hoogstens enkele honderden klachten per maand, in september waren dat er bijna 1700. Deze maand staat de teller alweer op 430 klachten. Oorzaak van de problemen is dat NS vanwege personeelstekorten met 10 procent minder treinen rijdt. Veel treinen zijn bovendien ingekort of gehalveerd.
We zien veel meldingen van reizigers die achterblijven op de perrons vanwege overvolle, korte treinen. Meld het ons aub via https://t.co/uYfCTed6Qv, we zullen het aankaarten
— Reizigersver. ROVER (@ROVER_online) October 6, 2022
„Dat is in het 11-jarig bestaan van ons meldpunt niet eerder voorgekomen”, zegt directeur Freek Bos in de krant. In september 2019, het laatste jaar voor corona, lag het aantal meldingen 60 procent lager. „En er zitten nu een vijfde minder mensen in de trein.”
NS vreest voor ‘nog erger’
De Nederlandse Spoorwegen zijn bang dat de dienstregeling nog verder afgeschaald wordt als er niet op tijd extra personeel gevonden wordt, bevestigde de NS gisteravond na berichtgeving van De Telegraaf. Topman Bert Groenewegen meldde zijn personeel gisteren dat de komende weken cruciaal zijn voor het bedrijf.
Volgens Groenewegen wordt „met man en macht” gewerkt aan het terugdringen van het personeelstekort, maar staan er „alsnog 2200 vacatures” open. Groenewegen zegt met het personeel, de vakbonden en ondernemingsraden in gesprek te gaan en „geen onderwerp” uit de weg te gaan. „We hebben geen tijd te verliezen. Want als we zo doorgaan, moeten we wellicht besluiten om onze dienstregeling nog verder af te schalen.” Dat noemt hij onwenselijk.
In de toespraak voor het NS-personeel zei Groenewegen ook dat het spoorbedrijf in coronatijd veel heeft gevraagd van het personeel en dat de buffer weg is.
Consumentenorganisaties uit het #Locov, waaronder @ROVER_online, zijn kritisch op de voorgenomen afschalingsplannen van @NS_online voor 2023, vanwege personeelsgebrek. Zij vinden dat NS andere maatregelen kan nemen.https://t.co/SpqbBj5EGx pic.twitter.com/ktItDWdVpk
— OV-Magazine (@OV_Magazine) October 6, 2022
Kritiek op treinen-wens overheid
Groenewegen uitte in zijn toespraak ook kritiek op de overheid en het Programma van Eisen voor de voorwaarden waarop NS vanaf 2025 treinen mag laten rijden. Zo wil de overheid bijvoorbeeld de hogesnelheidslijnen naar internationale bestemmingen zoals Berlijn en Londen „aan de markt weggeven” en „nog meer binnenlandse lijnen van ons hoofdrailnet afknippen”, aldus Groenewegen, die het niet te volgen noemt. „Het doemscenario van een groot commercieel experiment op het spoor wordt steeds waarschijnlijker”, aldus de topman.
Televizier-gala in tranen na winst Hallo, ik heb kanker: ‘Ze heeft zo hard gevochten’