Nieuwe NS tienminutentreinen: ‘Eerst stonden we als sardientjes in de trein’
De zon is nog maar net op als de eerste tienminutentrein vanochtend vanuit Rotterdam vertrekt. Om 07.01 staan de reizigers klaar om in te stappen, met een net gekregen NS-koffiebeker in hun handen. Vanaf vandaag testen NS en ProRail voor de komende veertien woensdagen met tienminutentreinen. Metro keek in alle vroegte mee.
Marjan Rintel, president-directeur van NS, is aanwezig om de trein mee uit te zwaaien. „Vergeet niet te fluiten.”, roept er iemand. Maar het fluiten gaat met deze treinen nog meer op de minuut en Rintel weet wel beter: „Nee, nog niet!”
Eerste tienminutentreinen vertrekken uit Rotterdam
De nieuwe dienstregeling van de Intercity gaat tussen Rotterdam-Den Haag-Schiphol en Schiphol-Nijmegen. In plaats van vier keer, zal er voor de komende tijd zes keer per uur een trein rijden.
Nadat de Intercity is vertrokken houdt een medewerker een nieuw bord omhoog: ‘De sprinter richting Dordrecht vertrekt hier elke 10 minuten’. Om 07.17 vertrekt op dit spoor de eerste tienminutensprinter van Nederland. Ook tussen Rotterdam en Dordrecht zal er dus zes keer per uur een Sprinter rijden.
Voor Robin (20) is dit ideaal. Hij studeert in Dordrecht en moet elke dag met deze Sprinter reizen. Door de nieuwe dienstregeling heeft hij nu een „hele goede aansluiting” met de bus naar zijn school. „Ik hoef nu geen eens meer op de reisplanner te kijken.”
Veel verandering in Rotterdam
Voor de NS-medewerkers brengen de tienminutentreinen grote veranderingen met zich mee. Het is aan de treindienstleiders, machinisten en conducteurs om nu nog nauwkeuriger te werken. De trein moet op de juiste plaats langs het perron stoppen. Ze moeten zorgen dat reizigers soepel kunnen instappen en vervolgens op de seconde nauwkeurig fluiten en vertrekken.
Ook voor Nala (29) verandert er wat deze ochtend: „Ik woon in Rotterdam, dus voor mij betekent het dat ik nu tien minuten later weg kan thuis.” Dat de extra treinen gaan zorgen voor minder drukte in de coupés vindt ze fijn. „Vóór corona stonden we in deze trein als sardientjes op elkaar.” Eerder al maakten NS-personeel zich zorgen om de drukte in de trein.
De testdagen geven NS en ProRail op deze manier de mogelijkheid om ervoor te zorgen dat de tienminutentreinen bij het begin van de nieuwe dienstregeling in december meteen goed van start kunnen. Iedere woensdag wordt er bekeken wat beter kan om dat de volgende week aan te passen.
Tienminutentreinen NS goed voor het klimaat
„De ongekende bouw van honderdduizenden woningen vraagt om mobiliteit die meegroeit”, vertelt Rintel in een NS-persbericht. „Daarom heeft Nederland op korte en lange termijn behoefte aan veel meer capaciteit op het spoor.”
Met de tienminutentreinen leveren NS en ProRail hier een oplossing voor, maar volgens Rintel is dat slechts een deel van de oplossing: er is nieuw infrastructuur nodig. „Wie werk wil maken van klimaatverandering, leefbare steden en bereikbaarheid kan niet om extra investeringen in het openbaar vervoer heen”, vertelt Rintel.
Hoe dan ook, voor reizigers is het prettig. Zonder de NS-reisplanner te hoeven checken staat er elke tien minuten een trein voor je klaar. Reiziger Marcel (50) vindt dat ook. Hij heeft anderhalf jaar niet met de trein gereisd en de nieuwe dienstregeling is voor hem een verrassing wanneer hij aankomt op het station. Wat hij vindt van de tienminutentreinen? „Erg gunstig.”