NS lijdt miljardenverlies en vraagt meer steun van het kabinet
Waar 2019 een geweldig jaar was voor de Nederlandse Spoorwegen, is 2020 „een dramatisch jaar” geweest. Dat zei NS-topvrouw Marjan Rintel vanochtend tijdens de presentatie van de jaarcijfers. De NS sluit het coronajaar af met een nettoverlies van 2,6 miljard euro.
Het jaar ervoor, in 2019, sloot de Nederlandse Spoorwegen het boekjaar nog af met een nettoresultaat van 215 miljoen euro. Afgelopen jaar dus een verlies van 2,6 miljard. „Daar zou je ook 200 nieuwe intercity’s van kunnen kopen”, vergelijkt de president-directeur.
Dat verlies komt mede doordat er vanwege de coronacrisis veel minder mensen de trein namen. Forenzen, die normaliter elke dag met het geel-blauwe bakbeest naar hun werk gingen, zitten nu thuis. Ook studenten en dagjesmensen maken een stuk minder gebruik van het vervoersmiddel. Dat betekent minder kaartjesverkoop, reizigers die hun abonnement pauzeren en winkels op de stations die minder verkopen. De NS ziet dat de capaciteit momenteel voor 30 procent wordt benut.
NS: ‘Herstel zal nog jaren duren’
Maar het blijft niet bij 2020: ook voor de aankomende jaren is de verwachting dat er weinig reizigers zullen zijn. De verwachting is dat de NS tot 2025 verlies zal lijden. „Het herstel zal voor de NS nog jaren duren.” De gevolgen zijn dan ook dat de NS minder gaat investeren en 2300 banen gaat schrappen, via natuurlijk verloop. De bestellingen voor nieuwe treinen worden naar verwachting teruggeschroefd.
Reizigers hoeven zich geen zorgen te maken, ook in 2021 staat de trein gewoon voor je klaar, benadrukt Rintel. Ook de prijs voor het treinkaartje gaat voorlopig dan ook niet omhoog. „We zijn dankbaar voor de beschikbaarheidsvergoeding die tot september 2021 van kracht is”, zegt ze. „Voor het in stand houden van de dienstregeling van dit jaar en de nieuwe dienstregeling in 2022 en daarna hebben we – gezien de lagere reizigersaantallen – nieuwe financiële afspraken nodig.” Die moeten gemaakt worden met het Rijk. „We hebben de hulp van het kabinet wel nodig.”
De president-directeur verwacht dat er vanaf september weer meer mensen naar het werk zullen gaan, en dus de reizigersaantallen weer zullen toenemen. Ze hoopt spreidingsafspraken met grote werkgevers te kunnen maken, „zodat niet iedereen straks op dinsdag en donderdag naar kantoor gaat”. De NS wil op de verwachting dat mensen deels zullen blijven thuiswerken, inspringen: „We zijn daarvoor nieuwe producten aan het ontwikkelen”.
Vaker op tijd
Tot slot: 2020 is niet alleen maar kommer en kwel voor treinreiziger en -vervoerder. Zo kwamen reizigers vaker op tijd op hun bestemming aan en zijn veel NS-stations de afgelopen jaren opgeknapt. Zo zijn Driebergen-Zeist, Rotterdam Alexander, Zaandam en Den Haag Hollands Spoor verbouwd, en sinds oktober zijn alle stations rookvrij. Daarnaast kwamen reizigers vaker op tijd op hun bestemming aan en hadden reizigers meer kans op een zitplek dan ooit (97 procent). Hoewel die reden dan weer minder vreugde zal stemmen.
Klapperbord na 10 jaar terug op Utrecht Centraal, reizigers missen wel ‘het geluidje’