Vertraging door blaadjes op het spoor mogelijk verleden tijd
Het is bijna alweer herfst in Nederland en we weten allemaal wat dat betekent: uitvallende treinen door blaadjes op het spoor. Of toch niet dit jaar? NS en ProRail denken namelijk een manier te hebben gevonden om de uitval van treinen door gladheid tegen te gaan.
Het gaat om een nieuwe vloeistof, die niet alleen gladheid bestrijdt maar ook geluidsoverlast en slijtage aan de rails en wielen vermindert. Het gaat om een proef op trajecten in het zuiden en oosten van het land.
Het is weer herfst 🍂 Gelukkig hebben we al jaren minder last van gladheid. Maar we zitten niet stil! Samen met @ProRail gaan we een nieuwe manier beproeven om gladheid op het spoor te bestrijden. Er is een proef gestart met 'Wiel Rail Conditionering'. https://t.co/veOsOS0YtD pic.twitter.com/PgBKePv45v
— NS online (@NS_online) September 21, 2020
Vertraging in de herfst
Een jaarlijks terugkerend probleem in de herfst, noemt ProRail het in een verklaring: gladheid op het spoor, onder meer door afgevallen bladeren. „Door de hele wereld heeft het spoor er last van”, legt woordvoerder van Prorail Andy Wiemer uit. „Blaadjes vallen op het spoor en treinen die daar weer overheen rijden, verpulveren de blaadjes. Als het dan nat wordt, ontstaat er een gladde gel. Daardoor slippen treinen vaker dan normaal.”
Dat gebeurt bijvoorbeeld bij het afremmen of het optrekken na een station. „Dan gaan de wielen slippen, waardoor ze sneller slijten. Er gaat wat tijd overheen, maar op den duur heb je dan vierkante wielen. Dan moeten de treinen weer naar de garage en als dat lang duurt komen vervoerders treinen te kort.” En dan ontstaan de bekende vertragingen.
Strijd tegen blaadjes
Volgens Wiemer gaat het steeds beter met de strijd tegen de blaadjes. „Ieder land bestrijdt het op z’n eigen manier. Zo is er ooit getest met een laser die dat glibberige goedje van het spoor afbrandde, maar daarbij moest zo langzaam worden gereden dat het de dienstregeling weer verstoorde.”
„Het goedje dat we nu gaan gebruiken bleek op regionale lijnen inderdaad te werken: treinen hadden minder last van slippen en het piepen en knarsen van het spoor werd minder”, legt Wiemer uit. De treinen van NS spuiten de vloeistof op het spoor. Het systeem Wiel Raid Conditionering weet waar de bewuste trein rijdt en waar er gespoten moet worden. „We testen op trajecten waarlangs veel bomen met blad staan, of op plekken waar we van machinisten horen dat het er glad is.”