Redactie Metro
Redactie Metro Openbaar vervoer 27 aug 2020
Leestijd: 2 minuten

NS komt met snellere verbinding naar Berlijn en Brussel

Als alternatief voor het vliegtuig, komt de Nederlandse Spoorwegen (NS) met een snellere treinverbinding naar Berlijn en Brussel. Je moet er nog wel even op wachten: vanaf 2024 is dat mogelijk.

De NS werkt momenteel aan een plan daarvoor. Nu duurt een treinreis naar Berlijn nog 6 uur en 20 minuten, maar dat wordt een half uur sneller. Ga je naar de Belgische hoofdstad, dan ben je nu nog 2 uur en 52 minuten onderweg. Ook dat moet een half uur sneller kunnen, meldt de NS.

NS: concurrentie voor luchtvaart

Maandag maakte het bedrijf al bekend dat er een rechtstreekse treinverbinding naar Londen komt en dat overstappen in Brussel niet meer nodig is. Met al deze aanpassingen hoopt het vervoersbedrijf een grotere concurrent te worden voor de luchtvaart.

De tijdwinst naar Berlijn wordt mogelijk door een combinatie van een betere dienstregeling in Nederland en Duitsland, het vervallen van de locomotiefwissel bij de grens en het overslaan van een paar Duitse stations.

Betere dienstregeling

De reis naar Brussel wordt sneller, omdat daar tijdwinst wordt behaald doordat nieuwe treinen een deel van het traject op een topsnelheid van 200 kilometer per uur kunnen rijden. Door vernieuwing van de sporen rondom Amsterdam Centraal, verhuist de Intercity Brussel bovendien naar station Amsterdam Zuid, met een snellere aansluiting op de hogesnelheidslijn.

De NS komt met snellere verbinding naar Berlijn en Brussel
De sporen rondom Amsterdam Centraal vernieuwen. Daardoor verhuist de Intercity Brussel straks naar station Amsterdam Zuid. Foto: EPA / Ramon van Flymen

„Een goede spoorverbinding tussen de Europese hoofdsteden is cruciaal”, zegt Marjan Rintel, president-directeur van de NS. „België en Duitsland zijn naast buurlanden onze belangrijkste handelspartners. Het aantal treinreizigers naar Brussel groeide in 2019 met 14 procent en naar Berlijn zelfs met 20 procent.”

Crisis

Zonder de impact van corona, zegt Rintel, zouden we de komende jaren snel tegen de grenzen van die groei aan zijn gelopen. „De huidige crisis is voor NS dus ook geen reden om het even rustig aan te doen. We moeten deze periode benutten om reizigersstromen duurzaam te verleggen van vervuilend weg- en vliegverkeer naar de trein.”

Rintel wil ook op grotere afstanden de concurrentie aan met het luchtvaartverkeer en het verkeer op de weg. „Waarom is een ticket voor Praag of Barcelona niet net zo makkelijk als Brussel of Berlijn? Daarover wil ik in Europa met andere vervoerders in gesprek. Net als in de luchtvaart zou ik mijn treintickets bovendien graag een jaar van tevoren kunnen boeken”, zegt ze.

vliegtaks, vliegreis, vliegen, belasting, vliesbelasting, ticket
Soms ben je voor nog geen twintig euro halverwege Europa. Foto: Getty Images

7,50 euro

Gisteren werd ook al bekend dat jongeren straks goedkoper door het hele land kunnen reizen met de trein. Voor 7,50 euro kunnen jongeren tussen de 12 en 18 jaar een dagkaart kopen die buiten de spits en in het weekend geldig is.

Lees ook: Jongeren treinen straks goedkoper hele land door: ‘Soort Tienertoer’

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.