2300 banen op de tocht bij de NS door coronacrisis
Ook de Nederlandse Spoorwegen (NS) worden hard geraakt door de coronacrisis. Het bedrijf verwacht dat er meer dan tweeduizend banen gaan verdwijnen.
Het personeelsbestand van de NS gaat de komende vijf jaar naar verwachting 2300 banen schrappen als gevolg van de coronacrisis. Het bedrijf wil dat bereiken zonder gedwongen ontslagen. In dezelfde periode gaan namelijk 2500 van de bijna 18.000 NS’ers met pensioen. NS wil dat alle medewerkers met een vast contract gewoon blijven.
Het bedrijf meldt wel dat de regeling via de pensioenen niet helemaal makkelijk zal zijn. De functies van de medewerkers die met pensioen gaan, zijn niet exact hetzelfde als de functies die verminderd worden. Om die reden zullen medewerkers soms nieuwe werkzaamheden gaan uitvoeren of omgeschoold worden naar een nieuwe functie.
Veel minder geld bij NS
Het vervoersbedrijf liet al eerder weten dat door het thuiswerken als gevolg van de coronacrisis en de 1,5 metermaatregelen er veel minder geld binnenkomt. Het reisgedrag zal de komende jaren veranderen, maar ook rekent NS op een economische neergang wat gevolgen heeft voor de reizigersaantallen. Pas na 2024 zullen de reizigersaantallen naar verwachting weer op het niveau van vorig jaar zijn.
Het bedrijf moet tot en met 2025 zo’n 1,4 miljard euro besparen om financieel gezond te blijven en de prijs van een treinkaartje betaalbaar te houden. Tegelijkertijd wil NS blijven investeren.
Top van NS levert salaris in
Een andere manier waarop de NS hoopt te besparen, is door de Raad van Bestuur salaris te laten inleveren. Zij leveren 10 procent van hun vaste salaris in, net als de Raad van Commissarissen 10 procent van hun vergoeding inlevert. Het besluit geldt volgens de organisatie per direct en tot en met december 2021.
Het hoger management krijgt in 2020 en 2021 geen variabele beloning. De leden van de Raad van Bestuur hebben bij hun aantreden al afgezien van de variabele beloning.