Redactie Metro
Redactie Metro Openbaar vervoer 2 okt 2019
Leestijd: 1 minuut

Extra geld noodzakelijk voor veilig vervoer bij F1 Zandvoort

Er moeten miljoenen worden geïnvesteerd in spoor- en stationsaanpassingen tussen Haarlem en Zandvoort, anders rijden er voortaan geen treinen meer bij grote evenementen op het circuit Zandvoort, zoals de Jumbo Racedagen of de Formule 1.

Dat hebben NS en ProRail volgens wethouder Berkhout van de gemeente Haarlem aangegeven in gesprekken over de bereikbaarheid van Zandvoort, waar volgend jaar mei een Grand Prix verreden gaat worden. Hierover heeft de wethouder een brief gestuurd naar de gemeenteraad.

Veiligheid

De extra investering is noodzakelijk, in verband met de veiligheid, staat in de brief. „De NS/Pro-Rail verwachten namelijk een te grote toevloed van passagiers die met de 4 (à max 6) treinen per uur niet veilig van de perrons weg te kunnen krijgen."

„Om dit risico voor te zijn, zal de NS tijdens evenementen géén treinen laten rijden op evenementendagen. Iedere trein staat gelijk aan ongeveer dertien bussen. Deze zullen dan wel rijden (met name door Haarlem, Bloemendaal en deels Heemstede)."

Tien treinen per uur nodig

Het is de bedoeling dat er in mei 2020, tijdens de Dutch GP, tot tien treinen per uur gaan rijden. Om dit mogelijk te maken, hebben verschillende overheden 7 miljoen euro uitgetrokken, om perron- en spooraanpassingen te doen. Vier gemeentes, de rijksoverheid en de provincie Noord-Holland trekken de portemonnee. Maar in de gemeentes en de provincie hebben raadsleden en Statenleden er nog iets over te zeggen, waardoor het nog niet zeker is of het geld er daadwerkelijk komt.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.