ProRail staakt veiligheidscampagne
ProRail staakt de omstreden veiligheidscampagne. Het spoorbedrijf zegt dat het doel van de campagne is bereikt.
„Omdat de campagneboodschap ‘opletten rond het spoor is van levensbelang’ door alle reacties al enorm veel jongeren heeft bereikt binnen korte tijd, kan ProRail de campagne in deze impactvolle vorm afronden. Onze missie is echter nog niet ten einde. Die zal pas stoppen als er geen onnodige slachtoffers meer vallen”, schrijft Prorail.
Het doel van onze veiligheidscampagne 'Victim Fashion – created by accident' is behaald. We hebben veel jongeren bereikt, het onderwerp leeft en daar zijn we dankbaar voor. Daarom ronden wij de campagne in deze impactvolle vorm af.
Lees verder > https://t.co/JalPuULsUH
— ProRail (@ProRail) April 8, 2019
Onder de naam Victim Fashion, created by accident waarschuwde de spoorbeheerder voor de gevaren op het spoor, door (nagemaakte) beschadigde kleding te tonen die jongeren droegen toen ze slachtoffer werden van een treinongeluk. Voor Prorail de eerste stap naar gedragsverandering om het doel van 0 dodelijke slachtoffers te bereiken.
ProRail zegt nu dat de boodschap bij de jongeren is aangekomen. De spoorbeheerder zegt zich „bewust te zijn van de heftigheid van de campagne".
Kritiek
Prorail kreeg veel kritiek over de campagne. Veel machinisten en nabestaanden van slachtoffers van een treinongeluk schrokken van de beelden die werden gebruikt. Ook staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) veroordeelde de nieuwe veiligheidscampagne en noemde het „onnodig hard".
De NS liet eerder weten overvallen te zijn door de campagne, maar zegt nu blij te zijn dat ProRail met de campagne stopt. De twee partijen zijn in gesprek gegaan. „De NS heeft, in het belang van onze collega’s, aangegeven de volgende keer vroegtijdig bij het opzetten van een campagne betrokken te willen worden", aldus de NS.