NS vindt nieuwe ProRail-campagne ongepast
Afgescheurde kledingstukken om jongeren te waarschuwen voor de gevaren rond het spoor. De nieuwe campagne van ProRail valt in verkeerde aarde bij machinisten en conducteurs van NS.
Onder de naam ‘Victim Fashion, created by accident’ waarschuwt de spoorbeheerder voor de gevaren op het spoor, door (nagemaakte) beschadigde kleding te tonen die jongeren droegen toen ze slachtoffer werden van een treinongeluk.
De campagne is nodig, want het totaal aantal dodelijke ongevallen op en rond het spoor stijgt vanaf het jaar 2016, schrijft Prorail op haar website.
ProRail start impactvolle veiligheidscampagne richting onoplettende jongeren, die (helaas) aansluit bij de realiteit om wakker te schudden. Het totaal aantal dodelijke slachtoffers op en rond het spoor stijgt namelijk sinds 2016.
Meer over de campagne > https://t.co/i71Icr15GN pic.twitter.com/gmD4KaZGML— ProRail (@ProRail) April 4, 2019
Traumatische ervaringen
Marjan Rintel, directeur operatie NS, vindt de campagne ongepast. De beelden herinneren machinisten en conducteurs aan traumatische ervaringen met spoorongelukken waar ze mee te maken hebben gehad, en vallen veel NS’ers dan ook rauw op het dak, aldus Rintel.
Ze zegt dat NS het belang van de campagne begrijpt, maar het niet eens is met de vorm die ProRail heeft gekozen. „Ik heb aan de directie van ProRail onze verbazing, ongenoegen en afschuw geuit", aldus de NS-topvrouw.
De campagne
ProRail lanceert met regelmaat veiligheidscampagnes voor verschillende leeftijdscategorieën. Van 5 april tot en met 3 mei 2019 richten zij zich op jongeren in de leeftijdsgroep van twaalf tot achttien jaar. Om zoveel mogelijk jongeren te bereiken met de belangrijke boodschap, keken zij eerst naar waar de doelgroep te vinden was in de online wereld. Het bleek dat een grote groep zich richt op fashionkanalen.
Het idee van de campagne is daarom gericht om met fashion impact te creëren bij de jongeren. Het is bedoeld om jongeren wakker te schudden. Oppassen rondom het spoor is namelijk van levensbelang. ‘Victim Fashion, created by accident’ grijpt naar de keel. Het is de eerste stap naar gedragsverandering om het doel van 0 dodelijke slachtoffers te bereiken.
Op de website van Victim Fashion kunnen afbeeldingen van dertien kledingstukken worden aangeklikt. Dan is te zien wie de drager was en hoe hij of zij om het leven is gekomen of zwaargewond is geraakt, bijvoorbeeld door nog gauw even onder de dichte spoorbomen door te kruipen, afgeleid te zijn door de mobiele telefoon of over het spoor te lopen. „Zorg dat jouw kleding niet in deze collectie belandt. Opletten rond het spoor is van levensbelang", waarschuwt ProRail.
Bijval
Behalve kritiek is er ook bijval voor de campagne. Maatschappij Voor Beter OV twittert: „Best een harde campagne van ProRail. Maar die past bij de doelgroep. Wij hopen dat gevaarlijk gedrag rond het spoor hierdoor afneemt."
Best een harde campagne van #ProRail. Maar die past bij de doelgroep. Wij hopen dat gevaarlijk gedrag rond het spoor hierdoor afneemt. https://t.co/AfnRdBrjjR
— voorbeterov.nl (@mijvoorbeterov) April 5, 2019
ProRail zegt het vervelend te vinden dat spoorwegpersoneel geraakt wordt door de campagne. „We willen niet dat ze er wakker van liggen. Maar bij de doelgroep, jongeren, slaat de campagne wel aan", zegt een woordvoerder. De campagne wordt vooralsnog niet aangepast. Wel is achter de schermen een gesprek gaande tussen ProRail en NS.