Meer dan 2500 gestrande treinen in 2018
Maar liefst 2547 keer moesten de incidentbestrijders van ProRail in 2018 in actie komen, om reizigers uit een gestrande trein te halen. Dat aantal lag in 2017 nog op 1910 keer. Dat blijkt uit cijfers die ProRail voor De Telegraaf verzamelde.
Unimogs
„Bij een melding van een stilstaande trein wordt eerst geprobeerd de defecte trein te repareren of te resetten. Lukt dit niet of niet snel genoeg, dan kan ProRail allerlei evacuatiemogelijkheden aandragen en regelen, zoals het vorderen van een locomotief of het regelen van een andere trein”, zegt woordvoerder Jaap Eikelboom.
Vanaf de komende zomer maakt ProRail gebruik van ‘Unimogs’, spoorwegvoertuigen waarmee men over de weg of door het weiland bij een gestrande trein kan komen. Er worden er vijf aangeschaft, die worden „op strategische plekken in het land gestationeerd, zodat zij snel ter plekke kunnen zijn". „Die wagens kunnen op het spoor worden gezet en een trein wegtrekken om reizigers te evacueren", legt Eikelboom uit.
In 84 procent van de gevallen kon ProRail de reizigers binnen een uur verder vervoeren. 331 keer (15 procent) was daar een uur tot twee uur voor nodig en 24 keer duurde het oponthoud langer dan twee uur. Een trein kan stranden door een defect of aanrijding: daardoor komt het voertuig tot stilstand en kan het niet meer verder rijden.