Staan in de spits verleden tijd met zitplaatszoeker?
Een groen balkje: dan zit je goed. Dat groene balkje geeft namelijk aan dat er nog voldoende plek is in je trein, en dat je dus gewoon kunt zitten. En dat willen we allemaal natuurlijk.
Dat balkje, dat is relatief nieuw. Vorig jaar is er uitgebreid mee getest op traject Arnhem-Den Bosch, maar het is zo’n succes dat het binnenkort om meerdere trajecten te vinden zal zijn. Den Haag-Haarlem bijvoorbeeld, of Utrecht-Nijmegen.
Kleurtjes
Hoe werkt die zitplaatszoeker dan? Woordvoerder Erik Kroese van de NS legt het even uit: „Je moet naar de bestaande NS reizigersapp, als je daar op de reis klikt zie je onder meer hoe lang je trein is. Daar vind je ook een balkje in verschillende kleuren.” En daar is het om te doen. Een groen balkje geeft aan dat er in een bepaald rijtuig voldoende zitplaats is. Oranje is druk met voldoende zitplaatsen en rood is vol en bijna geen zitplaats.
„Dat meten we aan de hand van de sensoren die in het spoor zitten”, vertelt Kroese. Die sensoren lagen er eigenlijk voor het vrachttransport, maar zijn voor dit doel ook prima te gebruiken. „Met die sensoren wordt gemeten hoe zwaar een voertuig is. En als we uitgaan van het gewicht van de gemiddelde Nederlander, weten we dus hoe zwaar een rijtuig is en hoeveel zitplaatsen er over zijn.”
Nooit meer staan?
Dat klinkt niet helemaal foolproof: wat als je bijvoorbeeld superzware bagage bij hebt? „Het zou kunnen dat er dan een vertekend beeld ontstaat, maar tot nu toe werkt het behoorlijk nauwkeurig.” Welke stoelen nu precies vrij zijn weet je helaas niet, de zitplaatszoeker werkt namelijk alleen per rijtuig. „Maar dan weet je wel waar je een grote kans hebt op zitten.”
Hoewel het natuurlijk heel fijn is dat je billetjes op een lekkere stoel kunnen plaatsnemen, is het voor de NS zelf ook voordelig. „Als de reiziger zich meer verspreidt over de rijtuigen, gaat het in en uitstappen ook makkelijker.”
Betekent dit dan het einde van het staan in de spits? „Nee, helaas niet”, geeft Kroese toe. „Staan hoort er nog wel even bij. We zitten namelijk aan de maximale capaciteit van het spoor: treinen kunnen niet langer of vaker rijden. Maar als je kijkt naar afgelopen jaar was de kans op een zitplaats in de spits 95 procent. De meeste mensen kunnen dus gelukkig wel zitten.”