Redactie Metro
Redactie Metro Openbaar vervoer 20 feb 2019
Leestijd: 2 minuten

Nieuwe NS-sprinters vertonen kuren

Het nieuwe paradepaardje van de NS doet zijn werk nog niet helemaal goed. Volgens reizigers vallen de treinen tot wel meerdere keren per dag stil. Ook kampen de nieuwe sprinters met veel storingen.

Kuren

De ‘next generation’ sprinter rijdt sinds december op het spoor en er komen er tussen nu en eind 2022 gefaseerd steeds meer bij in de dienstregeling, om de enorme groei van woon-werkverkeer in het ov op te vangen. Op de eerste lijnen Den Haag-Haarlem en Leiden-Hoorn vertonen ze flink wat kuren, waardoor pittige vertragingen ontstaan, schrijft de Telegraaf

De 206 sprinters van Spaanse komaf gingen volgens actuele cijfers van ProRail afgelopen vrijdag acht keer kapot. Daardoor werden 130 treinen vertraagd. De gemiddelde punctualiteit op die routes is dit jaar gezakt van 92 procent naar 82 procent, met op sommige dagen uitschieters naar 64%.

Zorgelijk

Reizigersorganisatie Rover heeft laten weten zich zorgen te maken. „Reizigers op deze trajecten klagen erover dat ze vaker kort of lang vertraagd zijn. De SNG-sprinters (sprinter nieuwe generatie red.) gaan een belangrijke rol spelen in de NS-dienstregeling van 2020. Daarom willen we dat eventuele problemen snel worden opgelost”, zegt directeur Freek Bos.

Het zou bij belangenclub Voor Beter OV „klachten regenen" over de nieuwe sprinter, laat voorzitter Rikus Spithorst aan de eerder genoemde krant weten. Hij vindt het een onbetrouwbare sprinter, die onvoldoende getest zou zijn door de NS.

Normaal

Daar is de NS het niet mee eens, de organisatie stelt dat er voldoende testen zijn geweest maar het kan voorkomen dat het in de praktijk weerbarstiger is. Ook is het „even wennen voor machinisten, conducteurs en monteurs. Wij meten desondanks 87 procent van de ritten zonder vertraging”, aldus een woordvoerster van de Spoorwegen tegen de krant.

NS bevestigt dat er inderdaad wat kuren zijn met de nieuwe treinen, maar „dat is vrij normaal bij een nieuwe type trein". De organisatie noemt het zeer vervelend als reizigers meerdere keren worden getroffen door pech.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.