Overlast kun je de NS straks laten weten via de app
Toen Melanie Kranenburg (21) op zaterdagavond per trein op weg was naar haar vriend, kreeg ze te maken met een opdringerige versierpoging van een jongeman. Hij stelde zelfs voor om vreemd te gaan in ruil voor tweehonderd euro.
Kranenburg voelde zich angstig en wilde graag direct een conducteur op de hoogte willen stellen, maar daar was geen mogelijkheid voor. Binnenkort kan zoiets misschien wél, want de NS start een proef waarbij reizigers overlast kunnen melden per app of sms.
(Anoniem) berichtje
Met een schuin oog keek de NS naar Pathé, waarbij bioscoopbezoekers smakkende popcorn-eters of andere vormen van overlast al kunnen melden door een daarvoor bestemd 06-nummer een berichtje sturen. Zowel de NS als Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat zijn enthousiast over ook zo’n systeem in de trein, waardoor er in het voorjaar een proef start.
Reizigers kunnen (anoniem) een berichtje sturen, die vervolgens binnenkomt in centrale meldkamer in Utrecht. Van daaruit wordt de desbetreffende conducteur(s) op de hoogte gesteld.
Het is een nieuw middel om reizigers een nog veiliger gevoel te geven, zegt NS-woordvoerder Hessel Koster. „90 procent van de reizigers is tevreden over de veiligheid in treinen en op stations. Maar dat is een gemiddelde. In de avonden voelen reizigers zich over het algemeen minder veilig dan in de spits. Omdat je er altijd voor reizigers wilt zijn, starten we deze pilot.”
Ander treinstel
Wat reizigers precies moeten appen of sms’en als ze met een vervelende of agressieve medereiziger te maken krijgen, is nog niet duidelijk. Om het zo efficiënt mogelijk te maken, moet je denken aan het traject en treinstelnummer dat je zal moeten melden, zegt Koster, maar de exacte invulling van de organisatorische dingen worden nog bepaald. Zo is het nog niet duidelijk hoe het zal gaan als de conducteur in een ander treinstel zit.
De proef duurt een half jaar en wordt op één, nog nader te bepalen, traject getest. De proef is volgens de NS geslaagd als het enerzijds voor reizigers een bijdrage levert aan een gevoel van veiligheid, en dat het daarnaast ook praktisch haalbaar is om de extra service te bieden. „Het moet ook voor conducteurs haalbaar zijn en niet ten koste gaan van hun andere werkzaamheden.”
Kranenburg is in ieder geval blij dat de NS iets gaat doen om de veiligheid in de treinen te verbeteren op het moment dat je bijvoorbeeld alleen in een coupé zit. Destijds had zij snel haar vriend geappt en gevraagd of hij haar kon bellen en aan de praat kon houden. „Maar hij zat op afstand en kon verder weinig doen. Als dit systeem er al zou zijn, had ik zeker weten een appje gestuurd.”