Langer stilstaande treinen, minder storingen in 2018
Er waren minder grote storingen op het spoor afgelopen jaar, blijkt uit de cijfers van ProRail. Het aantal incidenten met veel hinder voor reizigers, zoals bijvoorbeeld uitval van treinen en urenlange vertraging, is gedaald van 627 naar 558. Dat is een daling van tien procent. De gemiddelde hersteltijd lag op 2,5 uur.
Wel stonden treinen langer stil bij knelpunten. „Daarom gaan we dit jaar alles uit de kast halen om dit aan te pakken. Alleen kunnen we weinig doen aan bijvoorbeeld suïcides en aanrijdingen op overwegen. Ook het weer blijft onzeker”, zegt topman Pier Eringa tegen De Telegraaf.
Sneek vs Maastricht
Qua punctualiteit gaat het de goede kant op: afgelopen jaar reed 91,4 procent van de treinen op tijd, zegt Eringa. „Dat was een jaar eerder 90,5 procent en in 2016 88,7 procent. Het gaat dus de goede kant op." In Sneek werd er het vaakst op tijd gereden; dat mag zich met 98,5 procent het punctueelste station van Nederland noemen. Maastricht deed het met 74,5 procent het minst goed.
Wel plaatst hij een kanttekening: het aantal externe factoren van verstoringen neemt namelijk toe. „Die maken nu ruim een derde uit van de oorzaken." Van de honderd incidenten op het spoor waar reizigers last van hadden vorig jaar, ligt 36 procent aan ‘derden’. Wegverkeer, slecht weer, energieproblemen, spoorlopers en vandalen bijvoorbeeld.
Ook ProRail heeft goede voornemens voor 2019; zo moet de impact van storingen op reizigers omlaag. „Wij werken steeds meer met slimme sensoren die problemen voortijdig kunnen aankondigen, en we zetten in 2019 meer opsporingsteams in, die op drukke trajecten stand-by staan om snel in te grijpen als het misgaat”, aldus Eringa.