Nieuwe NS-dienstregeling vooral fijn voor Randstad
Meer dan honderd nieuwe sprinters, betere verbindingen tussen Amsterdam en Rotterdam, dagelijks twee Thalyssen naar Disneyland, maar Dordrecht uitgekleed als intercitystation. Vooral de Randstad lijkt te profiteren van de nieuwe dienstregeling van NS.
Nieuwe sprinters
De NS presenteert vrijdag het nieuwe rooster voor 2019, dat zondag 9 december van start gaat, schrijft het AD. De bovengenoemde veranderingen lijken misschien grote impact te hebben, maar volgens de spoorwegen verandert er voor 98 procent van de reizigers niks tot vrijwel niks.
Nieuw zijn verder de 118 verse sprinters, die afgelopen twee jaar door het Spaanse CAF zijn gebouwd. De treinen tellen 20.000 zitplaatsen en hebben toiletten, stopcontacten en usb-poorten aan boord.
Naar Disneyland Parijs
Vooral in de Randstad verandert het nodige. De Intercity Direct tussen Amsterdam en Rotterdam gaat vijf keer per uur rijden in plaats van vier. En vanaf april stopt de Thalys vanuit Amsterdam niet langer in Rijssel (Lille), maar gaat tweemaal daags naar Disneyland Parijs rijden.
Gouda lijkt de winnaar. IC’s van en naar Utrecht gaan beter verdeeld over het uur rijden. De verliezer is Dordrecht: de intercity van en naar Breda zal enkel nog in de spits rijden, éénmaal per uur in beide richtingen.