Koude voeten in de trein? Een coupé opschuiven helpt
Parelen tijdens de treinreis de zweetdruppels over je gezicht? Of zijn je blote voeten in sandalen inmiddels blauw uitgeslagen van de airco? Probeer eens een ander plekje te vinden. Met het warme weer staat de treinairco weer volop aan. Daarmee kan de temperatuur per plek en coupé verschillen.
Auto
,,Het is te vergelijken met een airco in de auto’’, vertelt Erik Kroeze van de NS. ,,De bestuurder ervaart de airco als koud terwijl de passagiers achterin vinden dat die wel wat harder mag.’’ Als die mogelijkheid er is kan het helpen om een paar plekken of hele coupé op te schuiven.
Met de warme weken in het vooruitzicht geeft de NS prioriteit aan de airco’s. Dat houdt in dat de NS extra monteurs inzet en zo snel mogelijk een trein van het spoor haalt als blijkt dat de airco gebreken vertoont. Dat is nodig omdat de airco niet vanuit de trein te bedienen is, vertelt Kroeze. ,,Die past zich automatisch aan op basis van de temperatuur in de trein. Daarom kan de conducteur of machinist de airco ook niet bedienen.’’
Perfecte temperatuur
Toch zijn er ook klachten als de airco in de trein wel goed werkt. De perfecte temperatuur is voor iedereen anders. ,,Wat de ene reiziger prettig vindt, vindt de ander te koud.’’
In totaal heeft de NS 5000 treinairco’s verspreid over 95 procent van de treinen. Het overige deel bestaat uit verouderde treinen, maar die worden alleen ingezet voor korte sprinterdiensten en hebben een raampje dat open kan.