Minder sporen op Amsterdam Centraal
Reis jij elke dag vanaf Amsterdam Centraal naar Rotterdam? Of stap je op Sloterdijk op de trein naar Utrecht? Het zou kunnen dat jouw treinreis dan in de toekomst wat ingewikkelder wordt, want Amsterdam Centraal gaat straks uit negen sporen bestaan in plaats van vijftien bestaande uit zowel tussensporen als perronsporen.
„Dat is uitermate kwetsbaar richting de toekomst” zegt Roger van Boxtel (directeur NS) over de kwestie. Er waren al plannen om Amsterdam Centraal te verbouwen en hiermee het aantal sporen te verminderen naar tien. Maar nóg een spoor minder, heeft volgens de NS negatieve gevolgen. „Kiezen voor negen sporen is een korte termijn maatregel, waarmee het spoor op de lange termijn op slot wordt gezet.’
Vaker overstappen
Reizigers zullen door deze wijzigingen wellicht vaker moeten overstappen en een aantal sprinters kan niet meer doorrijden naar Amsterdam Centraal. Daarnaast is het de vraag of er nog wel plek is voor internationale treinen zoals de Thalys, de Eurostar en de IC Brussel.
Amsterdam Centraal in de toekomst
Op het moment telt Amsterdam Centraal dagelijks 180.000 in-en uitstappers. En dit aantal zal alleen maar stijgen. Zoveel dat dit aantal zelfs kan groeien tot 267.000 in-en uitstappers per dag. En zo’n groei terwijl de capaciteit op Amsterdam Centraal afneemt, is natuurlijk niet handig. „Deze keuze heeft grote gevolgen voor de toekomstige bereikbaarheid van Amsterdam.”
Minder wissels
De verbouwing heeft ook een aantal voordelen, zoals bijvoorbeeld de verbreding van een aantal sporen op Amsterdam Centraal en vermindering van het aantal wissels. Daarnaast krijgt Amsterdam Zuid er twee sporen bij en zal hierdoor in de toekomst zes sporen hebben. Hier kunnen de internationale treinen dan eventueel tijdelijk of voor een langere duur terecht. Door onder andere internationale treinen via station Zuid te laten rijden, krijgt Amsterdam aan de westkant meer ruimte om hoogfrequent vervoer mogelijk te maken met luchthaven Schiphol.
Verbouwing station
De grootschalige verbouwing van Amsterdam Centraal zal naar verwachting in 2026 af zijn. Er komt nog een aantal vernieuwingen, zoals meer water voor het station, een fietsenstalling voor zevenduizend fietsen en de Westertoegang wordt verdiept. Daarnaast zal de weg tussen Martelaarsgracht en Damrak autovrij worden.