Redactie Metro
Redactie Metro Openbaar vervoer 20 feb 2018
Leestijd: 2 minuten

Gebaar NS voor dove reizigers in de trein

Terwijl hoofdconducteur Els Quax druk aan het telefoneren is, gebaart ze naar haar collega wat voor koffie ze wil hebben. Zo – met gebaren – gaat dit steeds vaker in de trein en op het station.

Els

Els Quax (filmpje) nam onlangs het initiatief om dove en slechthorende mensen in het OV te helpen. De NS-medewerkster: ,,Je moet je voorstellen dat je op de trein staat te wachten en er omgeroepen wordt dat er een spoorwijziging is. Vervolgens loopt iedereen om je heen weg en jij hebt geen idee wat er aan de hand is. Hoe fijn is het dan als dat wordt opgemerkt en die mensen geholpen worden.”

Alles draait om cummunicatie

,,Vroeger al werkte ik bij een kinderdagverblijf waarbij de communicatie erg belangrijk was”, gaat Quax verder. ,,Op het moment dat ik bij de NS in de ochtenduren ging werken, kreeg ik tijd voor een avondcursus. Toen mij gevraagd werd welke taal ik nog meer naast Nederlands, Duits en Engels wilde leren, was mijn antwoord gebarentaal. Vanuit de NS kreeg ik de steun om dit op te pakken. Niet alleen leerde ik hierdoor gebarentaal, ook begon ik steeds meer de mimiek te herkennen van mensen die iets niet begrepen. Over het algemeen zijn dove en slechthorende mensen trouwens erg zelfstandig. Door de mobiele telefoon hebben ze het al snel door als in de trein blijkt dat er vertraging is.”

Uitbreiding van gebarentaal

Wat zij ook merkte: niet voor alle ’treintermen’ bestaat een gebaren. Quax: ,,Via via kwam ik in contact met de directeur van gebarencentrum Nederland. Het centrum had al een app die nu uitgebreid kon worden met wel driehonderd OV-termen. Ja, dat is natuurlijk fantastisch.”

,,Gebarentaal wordt nog niet als officiële taal erkend. Dit vind ik erg jammer, want het zou voor veel mensen een enorme uitkomst zijn. Toch heb ik hiermee mijn steentje bij kunnen dragen en daar ben ik erg blij mee.”

Samenwerking NS en het Gebarencentrum

Door de inzet van Els Quax begon het balletje harder te rollen en ontstond er een samenwerking tussen de NS en de gebarentaal-app ISIGNNGT van het Nederlands Gebarencentrum. De app is nu uitgebreid met een speciaal treinreizigersthema. De NS heeft alle 2950 conducteurs geïnformeerd over de app.

Voor wie zelf met de gebarentaal en de treintermen aan de slag wil gaan: op de app vind je korte filmpjes waarmee je de gebarentaal kunt leren.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.