Twee keer zoveel defecte treinen in 2017
Het aantal treinen dat kampt met mankementen is het afgelopen jaar fors gestegen. Ten opzichte van 2016 hadden twee keer zoveel toestellen last van zware defecten.
Dit blijkt uit cijfers van de NS en uit informatie afkomstig van machinisten en conducteurs, weet De Telegraaf.
De slechte toestanden van de treinen maakt dat ze vaak niet ingezet kunnen worden, wat uiteraard tot grote ergernis leidt bij de reizigers. Treinen die uitvallen of die te laat vertrekken zorgen namelijk voor vertraging.
Sneeuwbaleffect
De gammele treinen brengen een sneeuwbaleffect teweeg. Als er een trein uitvalt, dan zit de volgende trein een stuk voller. De NS krijgt veel klachten binnen van mensen die er extra reistijd op hebben zitten en reizigers die hun geld terug willen.
Vaak worden deze claims echter afgewezen, of het duurt maanden voordat ze afgehandeld worden. Reizigersvereniging Rover wil dat NS hier duidelijkheid over schept en vreest dat de cijfers slechts het topje van de ijsberg zijn.
Dinsdag kwamen cijfers van een Europees onderzoek naar buiten waaruit bleek dat treinen in Nederland relatief vaker op tijd rijden. Het aantal klachten dat er bij de NS binnenkomt is echter bovengemiddeld hoog: de klanttevredenheid ligt 6 procent lager dan bij vervoerders uit België, Denemarken, Verenigd Koninkrijk en Zwitserland.