NS doet het goed in vergelijking met andere landen
Treinen rijden hier vaker op tijd dan in andere Europese landen, blijkt uit onderzoek. Maar we klagen relatief gezien een stuk meer over NS en ProRail.
Naast het op tijd rijden, zijn de treinen veelal nieuwer in vergelijking met zeven andere vervoerders uit de landen België, Denemarken, Verenigd Koninkrijk en Zwitserland. Dit blijkt uit de Internationale Benchmark die NS en ProRail hebben laten uitvoeren op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over de periode 2011-2015.
Uit het onderzoek blijkt dat het spoor in Nederland het drukst bereden spoor van Europa is. Er komen daarbij relatief weinig storingen voor en het aantal reizigerskilometer per kilometer spoort ligt het hoogst.
Klagen over NS
Typ de zoekterm ‘klagen over’ in op Google en het eerste dat verschijnt is ‘klagen over ns’. We klagen veel over de trein en dat blijkt ook uit dit onderzoek: het aantal klachten per reiziger is in Nederland bovengemiddeld. De klanttevredenheid bij de NS ligt 6 procent lager dan het gemiddelde van de vervoerders in andere landen.
De onderzoekers denken dat dit mogelijk te maken heeft met alle manieren waarop we onze klachten bij NS kunnen indienen. De klantenservice van de Nederlandse Spoorwegen is 24/7 beschikbaar via onder meer telefoon, e-mail en Twitter.
Onderzoeken
Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) is van mening dat de vergelijking op een goede manier is opgezet, maar adviseert NS en ProRail wel goed te onderzoeken waar deze verschillen in onder meer de klanttevredenheid vandaan komen.