‘Beste reizigers, nieuwe dienstregeling is ingegaan’
‘Dames en heren’ op stations en in de trein verleden tijd.
„Beste reizigers, vandaag is de nieuwe dienstregeling ingegaan.” Die tekst konden NS-medewerkers zondagmorgen omroepen op de stations. Of, wetende dat er bij de start van de wijzigingen ook nog een pak sneeuw op het spoor op komst was, ‘dames en heren, de volgende trein naar Rotterdam vertrekt over twintig minuten’.
Stapsgewijs invoeren
Wie nu per trein reist, wordt niet meer aangesproken op zijn of haar geslacht. De gemiddeld 24.000 gesproken berichten per dag zijn nu genderneutraal. De aanhef ‘dames en heren’ als er een mededeling wordt gedaan, is daarmee verleden tijd. Overigens meldt de NS dat de nieuwe aanhef ‘stapsgewijs wordt ingevoerd’. Eerst alleen op de stations, wat later steeds meer in de treinen. „Wij willen ervoor zorgen dat iedereen zich welkom en aangesproken voelt”, zo meldt de vervoerder.
Elke 10 minuten een trein
Een belangrijke wijziging in de dienstregeling van de NS is de invoering van een tienminutentrein van Amsterdam via Utrecht en Den Bosch naar Eindhoven. Sinds begin september werden er op veertien woensdagen proeven met de tienminutentrein op het traject gehouden. 144 intercity’s reden er twaalf uur lang, tot uiteindelijke tevredenheid van de NS en de reizigers (93 procent). De tienminutentrein rijdt vanaf nu elke dag, waardoor reizigers tussen Amsterdam en Eindhoven minder lang hoeven wachten en meer kans op een zitplaats hebben.
De NS dekt zich nog wel in en waakt voor te veel optimisme: „Vanaf nu gaat het er echt om, want de tienminutentrein rijdt immers zeven dagen per week. Daarmee wordt de operatie zeven keer zo groot.” Machinist Peter: „Als machinisten moeten we ervoor zorgen dat we exact op de klok rijden. Waar je vroeger nog weleens een minuutje kon blijven staan om ervoor te zorgen dat reizigers hun aansluiting haalden – dat haalde je onderweg wel weer in – kan dat nu niet meer.”
130 treinen erbij
Hoewel er binnen de dienstregeling minder verandert dan de voorgaande jaren, hebben de 1,2 miljoen dagelijkse reizigers met meer wijzigingen te maken. Per werkdag gaan er honderddertig treinen extra rijden: tachtig sprinters en vijftig intercity’s. Reizigers met een fysieke beperking kunnen van de eerste tot en met de laatste trein assistentie krijgen bij het in- en uitstappen. Bij de vorige dienstregeling kon dat tussen 7.00 en 22.00 uur. Alle (kleine) wijzigingen op het gebied van trajecten en vertrektijden vind je hier.
Meldpunt voor ervaringen
Honderdzestig klachten ontving reizigersvereniging Rover al voordat de nieuwe dienstregeling was ingegaan. Rover heeft een meldpunt geopend waar reizigers hun ervaringen met de nieuwe regeling kunnen delen, zowel positief als negatief. Het meldpunt vind je hier.