D. van Aken
D. van Aken Openbaar vervoer 27 okt 2017
Leestijd: 2 minuten

NS maakt nieuwe dienstregeling bekend

NS heeft vrijdag de nieuwe dienstregeling bekend gemaakt. Vanaf zondag 10 december vinden er weer een grote verandering plaats op het spoor.

Tienminutentrein

De belangrijkste verandering is de definitieve inzet van de tienminutentrein. Deze trein gaat zeven dagen per week rijden tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven.

Eerste ervaringen met de proef van NS en ProRail hebben uitgewezen dat de tienminutentrein veelal op tijd rijdt en nauwelijks uitvalt. Dat de tienminutentrein niet vijf, maar zeven dagen in de week gaat rijden schept volgens een woordvoerder van de NS duidelijkheid voor de reiziger. Daarbij is de verwachting dat er genoeg reizigers gebruik van zullen maken.

In totaal gaan er per werkdag zo’n 130 treinen meer rijden: ongeveer 80 Sprinters en 50 Intercity’s. De tienminutentrein levert 15 procent meer capaciteit op, wat leidt tot een kortere wachttijd en een grotere kans op een zitplek.

Sprinterverbinding

De NS past op 10 december net als ieder jaar de dienstregeling aan. De meeste reizigers gaan erop vooruit, geeft de vervoerder aan. Rond Den Bosch worden de meeste aanpassingen doorgevoerd, om de tienminutentrein mogelijk te maken en de reistijd per sprinter te verkorten. Zo komen er meer rechtstreekse sprinterverbindingen, bijvoorbeeld tussen Dordrecht en Arnhem en in de spits tussen Oss en Deurne.

Niet iedereen gaat er in de nieuwe dienstregeling overigens op vooruit. Dat komt door de beperkte ruimte op het spoor, geeft de NS aan. ,"Daarom levert de verbetering voor de één soms een verslechtering op voor de ander.’’ Zo profiteren in Geldermalsen reizigers van een betere overstap, waardoor ze een kwartier minder lang hoeven te wachten. In Tiel worden de overstaptijden juist ongeveer achttien minuten langer.

Wat gaat er nog meer veranderen? Enkele belangrijke wijzigingen:

  • Er komen extra treinen tussen Meppel en Leeuwarden.
  • In de spits rijden er meer Sprinters tussen Utrecht Centraal en Houten Castellum.
  • In de spits wordt – in de drukke richting – de reistijd tussen de Zeeuwse steden en de Randstad een kwartier korter.
  • In de avonduren en weekenden rijden er meer Intercity’s van Utrecht Centraal, naar Eindhoven, Schiphol Airport en Nijmegen.
  • Op zondag rijden vier in plaats van twee Intercity’s per uur tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal.
  • Er komt een rechtstreekse trein van Enkhuizen naar Utrecht en verder naar Eindhoven en Heerlen.

Vanaf vrijdag kan iedereen zijn nieuwe treinreis bekijken in de reisplanner van de NS.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.