Station vol glas moet Alexander laten stralen
Binnen nu en twee jaar moeten station Rotterdam Alexander en de omgeving een totale metamorfose ondergaan. Zeker is dat het trein- en metrostation volledig op de schop gaan en dat de gebouwen aan de Marten Meesweg verder worden opgeknapt. Daarnaast wordt er ook nagedacht over het opknappen van het Prins Alexanderplein.
„Het wordt een nieuw station waarbij overstappen van trein en metro makkelijker wordt”, legt projectleider Ilse Schutte van NS uit. Zij spreekt ook namens de gemeente Rotterdam, ProRail en de RET. De laatste keer dat het station grondig is aangepakt was in de jaren 80. „Dit is het derde station van Rotterdam. Het wordt een transparant gebouw met veel glas en transparante liften. Op die manier willen we ook het veiligheidsgevoel vergroten. En mensen kunnen straks door de hal lopen van het busstation naar het winkelcentrum zonder door poortjes te moeten.” De ambitie van de projectleider is om nog dit jaar te starten. „Dan kunnen de reizigers er eind 2018 gebruik van maken.”
Slimme straatverlichting
Naast het station wordt er ook hard gewerkt aan het opknappen en verduurzamen van de gebouwen op de Marten Meesweg. Ook gaat Eneco er slimme straatverlichting plaatsen, die alleen aangaat als het nodig is. Wethouder Joost Eerdmans (Buitenruimte) is blij met de aanpak. „We hebben alweer tien miljoen toegezegd voor Rotterdam-Oost. We moeten nu ook doorpakken met het gebied rondom station Alexander.” Volgens hem ligt er zeker acht ton klaar om iets mee te doen, naast de nieuwbouwplannen van het station. „Rotterdam Centraal is een hotspot. Zo’n beleving moet hier ook komen.” Wat hem betreft wordt er dit jaar nog een concreet plan gemaakt voor ook het Prins Alexanderplein en omgeving. „Het moet een totaal vernieuwd Alexander worden.”
"In maart tekenen we met alle stakeholders een overeenkomst voor aanpak van Alexanderknoop #Rotterdam" @Eerdmans pic.twitter.com/rRs8LKDZ7x
— GBC Nederland (@GBCnl) February 1, 2017
Reizigers kunnen in ieder geval niet wachten. „Gaat het station op de schop? Dat werd tijd”, vertelt Anne Broere. Ze reist elke dag naar school. „Zeker in het donker is dit erg onguur en voel ik me niet veilig. En de voorzieningen op het station mogen ook wel beter.” Haar vriendin Lieke Janse is vooral blij dat de overstap tussen trein en metro beter wordt. „Nu zie je mensen onder de slagboom door duiken, en dat is levensgevaarlijk.”