Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Openbaar vervoer 7 dec 2016
Leestijd: 3 minuten

Dienstregeling 2017; verbetering of verslechtering?

De nieuwe dienstregeling van NS komt eraan. Vanaf zondag verandert er voor nagenoeg alle treinreizigers iets aan hun reis. 10.000 NS-medewerkers zijn aan het werk om dit in goede banen te leiden. Reizigersvereniging Rover kreeg op het pas geopende meldpunt al 1100 klachten binnen. Bij NS waren dit er sinds de bekendmaking op 14 oktober 368. Maar er zijn ook veel veranderingen in positieve zin. Waar het voor de een verbetert, verslechtert het soms voor de ander. Maar Rover ziet over het geheel bekeken vooral verbeteringen. Metro zet een aantal grote gevolgen op een rij.

Meer treinen

Op verschillende plekken krijgen reizigers voortaan de keuze uit vier in plaats van twee treinen per uur. Zoals tussen Leiden Centraal en Hoofddorp, Amsterdam Centraal en Hoofddorp, Breukelen en Amsterdam, Almere Centrum en Schiphol en Oss en Den Bosch. Tussen Den Haag en Leiden vermeerdert het aantal reismogelijkheden van zes naar acht treinen per uur en tussen Wijchen en Arnhem van nul naar vier rechtstreekse Sprinters. Tussen Groningen en Assen zijn dit zes in plaats van vier spitstreinen, maar dit gaat pas in mei 2017 in.

Sneller thuis

Een aantal verbindingen wordt sneller, onder meer op de trajecten Zwolle en Roosendaal, Apeldoorn en Enschede en van Groningen/ Leeuwarden naar de Randstad. Betere aansluitingen komen er onder meer in Venlo en Amersfoort. De reizigers in Hoorn-Kersenboogerd en Almere-Buiten krijgen een intercity terug en de spits-IC Haarlem – Alkmaar gaat weer stoppen in Heiloo en Castricum.

Flevolijn

Tussen Almere, Amsterdam Zuid en Schiphol gaan vier in plaats van twee intercity’s per uur rijden. Dat noemt Rover een belangrijke verbetering op dit drukke traject. Daarnaast gaat er twee keer per uur een intercity stoppen in Almere Buiten, richting Schiphol en Dordrecht. „Maar dit gaat wel gepaard met diverse verslechteringen voor andere reizigers op de Flevolijn en Hanzelijn”, zegt een ontevreden Rover. Ook verliest Lelystad zijn directe intercityverbinding met Amsterdam Centraal, Sloterdijk en Lelylaan. Dit betekent niet zozeer een langere treinreis, maar wel overstappen.

Beeld: NS

Zeeland

De Zeeuwen zijn verre van blij met de nieuwe dienstregeling. De reistijd tussen de Randstad en Zeeland wordt opnieuw langer. De verbinding tussen Zeeland en Brabant wordt wel verbeterd door een goede overstapverbinding in Roosendaal.

Haarlem

Reizigers tussen Haarlem en Utrecht krijgen te maken met een langere reistijd. De intercity van Haarlem naar Amsterdam krijgt op zijn beurt andere tijden waardoor deze niet meer aansluit op de intercity van Amsterdam naar Utrecht. „De extra reistijd kan wel worden beperkt door gebruik te maken van de sprinter Haarlem – Amsterdam”, zegt Rover. „NS heeft toegezegd deze trein lang genoeg te maken om alle reizigers mee te kunnen nemen.”

https://twitter.com/Fienntjee/status/806456324728963072

Meldpunt dienstregeling

Hoewel de nieuwe dienstregeling voor de meeste reizigers een verbetering met zich meebrengt, kwamen er in korte tijd toch al 1100 klachten binnen op het meldpunt van Rover. Hierin kwamen ook nieuwe knelpunten naar voren. „Zo hadden wij niet in beeld dat de aansluiting vanuit Arnhem en Nijmegen naar de universiteit in Tilburg zo is verslechterd”, zegt Rover. „De overstaptijd op station ’’s-Hertogenbosch wordt lang, bijna 30 minuten.”

Op twaalf stations zijn zondag en maandag honderd extra NS-medewerkers aanwezig om reizigers te begeleiden.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.