Constance van Amstel
Constance van Amstel Openbaar vervoer 19 okt 2016
Leestijd: 2 minuten

Netjes in de rij voor de trein; het kan in Japan

De NS haalt veel ideeën uit Japan, maar zou wellicht nóg beter naar de Japanse spoorwegen moeten kijken. Metro’s verslaggever ontdekte waarom dit Aziatische land een voorbeeld is voor de Nederlandse Spoorwegen.

Met frisse tegenzin fiets ik begin deze week naar het treinstation in Utrecht. Na drie weken vakantie is de ‘drukste treinmaand’ september voorbij en kan het dankzij de herfstvakantie zomaar eens een stuk rustiger zijn dan normaal. Inderdaad, op mijn vertrouwde perron 5-7 is het rustig. Verdacht rustig zelfs, waarna ik in heel kleine lettertjes op het bordje zie dat de trein van een ander spoor vertrekt. Daar aangekomen, zie ik ze alweer staan: de hordes mensen die zich over elkaar heen buitelend een weg de coupé in proberen te banen. Met een diepe zucht druk ik me ook ergens de volle trein in.

Ingeklemd tussen een rugzak, een dikke winterjas en de geur van een boterham met gekookt ei (neem dit nooit mee!) dwalen m’n gedachten af naar de afgelopen weken. Daarin mocht ik kennismaken met de Japanse Spoorwegen. Drie weken lang reisde ik dankzij de voor toeristen voordelige Japan Rail Pass het hele land door. En geloof me: once you go on a Japanse track, you’ll never go back.

Foto: Metro

Nog nooit zag ik zoveel georganiseerdheid als bij de Japanse spoorwegen. Vertragingen kennen ze niet. Althans, bijna niet. De gemiddelde vertraging zou per jaar slechts 36 seconden zijn. Informatie is altijd duidelijk, ook voor niet-Japanners. Op de perrons staat op de grond aangegeven waar de trein stopt en waar je dus in kunt stappen. Ook als de trein wat korter of langer is dan gebruikelijk. (Dat ook weer keurig aangegeven wordt). Daar komt nog bij dat de perrons en treinen zijn altijd schoon zijn, terwijl vrijwel nergens een prullenbak te vinden is. Maar wat nog de meeste verbazing schetste: reizigers staan er in de instapzones keurig op een rij te wachten tot de trein arriveert. Kom je als derde het perron op, dan stap je ook als derde persoon de coupé in. Zo simpel is het.

Buiging

De conducteurs zijn zo mogelijk nog keuriger dan de reizigers. Zij keren zich na een rondje kaartjes controleren nog even om naar de coupé voor een buiging. Logisch, voor zulke keurige reizigers zou ik ook buigen!

Foto: Metro

Inmiddels lijken de NS en spoorbeheerder ProRail ook goed naar Japan te kijken. De Nederlandse variant van de Japan Rail Pass is dankzij het Holland Travel Ticket inmiddels een feit. En het idee dat de NS momenteel kijkt naar de mogelijkheid van het invoeren van die instapzones op de Nederlandse perrons, stemt me enigszins gelukkig. Al zullen wij ons dan ook een beetje in de keurige Japanners moeten verplaatsen natuurlijk…

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.