Verwarring over nieuwe vervoermiddelen in trein
Elektrische, relatief nieuwe, vervoermiddelen zorgen voor kopzorgen bij NS-medewerkers. De een zegt: ‘prima, neem lekker mee in de trein’. Een ander roept: ‘verboden’.
GiGi, een opvouwbare elektrische scooter is de meest recente nieuwkomer die voor verwarring bij NS-personeel zorgt. Ingeklapt heeft hij het formaat van een flinke koffer. Uitgeklapt is het een brommertje, met blauw kenteken, dat 30 kilometer per uur haalt. De innovatie werd medegefinancierd door subsidie uit het potje ‘Innovatief reizen van en naar het station.’
Wel of niet in trein?
Maar toen Metro vorige maand een artikel plaatste over een testritje op de GiGi, inclusief het meenemen in de trein, werden wij op de vingers getikt. „Als medewerker van de NS moet ik je er even op attenderen dat het meenemen van scooters (opvouwbare en niet-opvouwbare) niet is toegestaan”, zo luidde een van de reacties per mail. Een Metrolezer had ook zijn twijfels en tweette het artikel naar de NS servicedesk. @NS_online antwoordde: „Deze opvouwbare, elektrische scooter mag niet mee de trein in.”
Hoe zit dat?
In de Algemene Voorwaarden van NS staat niets over elektrische voertuigen. Volgens een woordvoerder van NS valt de GiGi vanwege de afmetingen onder handbagage. De maximale afmetingen hiervoor zijn 85 centimeter. En dat betekent dat GiGi ingeklapt (84 centimeter) de trein wel in mag.
„Vervoermiddelen met een verbrandingsmotor mogen absoluut niet mee in de trein. Maar deze opvouwbare elektrische scooter kan mee onder dezelfde voorwaarden als handbagage”, zegt NS-woordvoerder Eric Trinthamer. „Dat houdt ook in dat een conducteur altijd het recht heeft om ‘nee’ te zeggen, bijvoorbeeld als het te druk in de trein is.”
Elektrische fiets
Ook over elektrische fietsen bestaat onduidelijkheid onder reizigers of deze nu wel of niet mee mogen, zo is te lezen op Twitter en het NS-forum. Ook hierover staat niets in de Algemene Voorwaarden. Volgens de woordvoerder mag ook dit elektrische vervoermiddel, net als met een fiets, tegen betaling mee.
Een Segway mag dan weer niet. „Vanwege de afmetingen”, zegt Trinthamer. Uitzondering hierop is iemand die vanwege een fysieke beperking een Segway nodig heeft. Hij of zij kan een ontheffing aanvragen en krijgt dan ook assistentie om het vervoermiddel de trein in te krijgen.
Aanpassen voorwaarden?
Ondanks de verwarring, vindt NS het vooralsnog niet nodig om voor meer duidelijkheid elektrische voertuigen op te nemen in de Algemene Voorwaarden. Trinthamer: „Zolang elektrische voertuigen binnen bepaalde afmetingen vallen of voorzien zijn van een ontheffing is dat nu niet nodig. Mochten er nieuwe elektrische voertuigen bijkomen of stijgt de populariteit, dan is dat misschien een reden om de voorwaarden aan te passen.”