Isabella van den Berg
Isabella van den Berg Onderweg 24 jun 2023
Leestijd: 2 minuten

Fietsen naar werk? ‘Werknemers worden te weinig gestimuleerd om de auto te laten staan’

Zou je op zich met de fiets naar je werk kunnen, maar pak je toch liever de auto? Nederlandse werknemers worden te weinig gestimuleerd om de auto te laten staan en te kiezen voor een duurzaam reisalternatief. Dat stelt CNV-voorzitter Piet Fortuin naar aanleiding van een onderzoek dat de vakbond deed onder 2700 leden.

Daaruit bleek onder meer dat van de werknemers die fietsend naar het werk gaan, 66 procent geen vergoeding krijgt. 55 procent van de deelnemers aan het onderzoek kan niet fiscaalvriendelijk voor een fiets sparen via de werkgever.

CNV: ‘Fiets pakken en auto laten staan’

„Een grote misser”, noemt Fortuin dat. „Vooral elektrische fietsen zijn nu in opmars. Dit betekent dat werknemers die verder weg wonen, makkelijker de fiets kunnen pakken en de auto laten staan. Een elektrische fiets heeft al snel een bereik van 20 kilometer, wat gelijk staat aan de gemiddelde reisafstand naar het werk. Met een betere fietsregeling krijgen we miljoenen werknemers uit de auto.”

Ook zijn de vaak afwezige voorzieningen voor (mensen die) fietsen niet bepaald stimulerend. Op het werk zijn in 4 van de 10 gevallen geen faciliteiten zoals een overdekte fietsenstalling of een douche om aan te moedigen dat men de fiets pakt. „Wij roepen werkgevers op om hiermee aan de slag te gaan. Kleine aanpassingen, groot effect. Fietsen is bovendien gezonder: zeer relevant nu het ziekteverzuim hoger dan ooit is”, stelt Fortuin.

‘Achterhaald’

Een kwart van de ov-reizigers die meededen aan het onderzoek, krijgt de reiskosten niet volledig vergoed. Bij 80 procent van de werknemers is de ov-vergoeding niet omhooggegaan in het afgelopen jaar. Terwijl de kosten voor het ov volgens het CNV met gemiddeld 10 procent zijn toegenomen.

Fortuin zegt ook: „Werkgevers hebben vaak de mond vol over klimaatambities en MVO-beleid. Maar werknemers worden weinig gestimuleerd om de auto te laten staan en te kiezen voor een duurzaam reisalternatief. Fietsers en ov reizigers betalen extra om op hun werk te komen.” De voorzitter noemt dat „achterhaald in een land vol files waar we bovendien alle zeilen moeten bijzetten om onze klimaatdoelstellingen te halen.”

Plassen in de trein door vieze wc’s nog steeds een gruwel: ‘Mensen hebben de neiging over te geven’

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.