Fors aantal klachten van reizigers over vliegreizen
Luchtvaartmaatschappijen geven niet thuis bij klachten over vliegreizen. En die klachten zijn er volop.
Luchtvaartmaatschappijen adverteerden in juni met teksten als ‘We zijn er klaar voor’ en ‘Er wordt weer gevlogen’, maar dat vliegen gaat niet zo voorspoedig als reizigers wordt beloofd. Vouchers worden niet uitgekeerd, tickets niet terugbetaald en er worden veel vluchten geannuleerd. Dat meldt de NOS.
Duizenden gedupeerden krijgen geen gehoor bij luchtvaartmaatschappijen en klagen daarover op sociale media, of bij consumenten- en claimorganisaties. De Consumentenbond krijgt dagelijks tientallen klachten binnen van reizigers. Zij melden dat de klantenservice slecht bereikbaar is, vouchers niet worden verstuurd en dat vluchten worden geannuleerd.
Binnen 24 uur vliegreizen geannuleerd
De bond signaleert dat net geboekte vluchten soms binnen enkele dagen alweer geannuleerd worden. Soms gebeurt dat zelfs binnen 24 uur, bij luchtvaartmaatschappij Transavia bijvoorbeeld. Woordvoerder Gerard Spierenburg: „Wat consumenten vooral stoort is dat ze vooraf niet geïnformeerd worden over de mogelijkheid dat hun vlucht geannuleerd wordt. En dat zou wel moeten, want die kans is fors. Daar zijn luchtvaartmaatschappijen onvoldoende duidelijk over.”
Is het dan wel zo verstandig om nu een vlucht te boeken? Spierenburg: „Het zou zomaar kunnen dat consumenten een andere aankoopbeslissing zouden nemen als ze wisten hoe groot de kans is dat hun vlucht geannuleerd wordt.”
https://twitter.com/Hansbredema/status/1278619012717518848
Wat een slecht verhaal met #annuleringen #vluchten #corona #vouchers #restitutie @CheapTicketsNL @transavia en vele anderen… @Consumentenbond waar ben je???? https://t.co/KIPSYfUFbR
— 🙃 AstridKoopsTippersma 🥰 (@Astrid_Sneek) July 2, 2020
https://twitter.com/tweetbird2019/status/1278618691253473281
https://twitter.com/GemelaGaby/status/1278614242783002624
@transavia Transavia onbereikbaar ook na 1 1/2 uur in de wacht werd het gesprek afgebroken
— Toon de Mol (@Toondemol) July 2, 2020
Lees ook: ‘Vaker met het vliegtuig? Dan betaal je voor een ticket maar meer’