‘Nederlandse vliegmaatschappijen hebben lak aan de regels’
Nederlandse luchtvaartmaatschappijen blijven het consumenten bijna onmogelijk maken om hun geld terug krijgen voor een geannuleerde vlucht.
Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond voor de Geldgids. De maatschappijen handelen daarmee in strijd met de Europese regels.
Nederlandse luchtvaartmaatschappijen lappen de regels aan hun laars en maakt het praktisch onmogelijk om geld terug krijgen voor een #geannuleerde #vlucht. Terwijl je daar volgens een Europese verordening wel recht op hebt.
De #Geldgids zocht het uit 🠗https://t.co/q9NFcQEzup pic.twitter.com/lI8owEXFpn
— Consumentenbond (@Consumentenbond) June 5, 2020
Volgens een Europese verordening hebben consumenten recht op restitutie als de vervoerder (bus, trein, boot of vliegtuig) de reis annuleert. Dit geldt voor het volledige bedrag, dus ook voor extra’s zoals kosten voor stoelreserveringen, bagage en boekingskosten.
Slechtste jongetje van de Europese klas
Veel Europese vliegmaatschappijen houden zich aan die regels, maar Nederlandse maatschappijen lappen ze massaal aan hun laars. Zo krijgen klanten van TUI fly standaard een voucher als hun vlucht is geannuleerd. Het bedrijf vermeldt nergens dat consumenten ook recht hebben op terugbetaling van de kosten. In een reactie aan de Consumentenbond zegt de maatschappij passagiers wel terug te betalen als zij daarom vragen, maar dat is onvoldoende. Volgens de wet hebben passagiers bij annulering recht op een helder en schriftelijk overzicht van hun rechten, inclusief het recht op restitutie en de mogelijkheid om zonder meerkosten op een andere datum te reizen.
Lak aan de regels
Transavia en KLM geven ook standaard een tegoedbon. Transavia biedt reizigers alleen geld terug als hun geannuleerde vlucht ná 3 juni gepland stond. Dat scheelt de maatschappij veel geld, omdat het vanaf 4 juni weer veel vluchten uitvoert. Bij KLM krijgen alleen consumenten die van of naar China, Israël, de VS of Zuid-Korea zouden vliegen en passagiers van wie de vlucht na 14 mei is geannuleerd, op verzoek geld terug. KLM gaf op 14 mei aan het beleid aan te passen. Corendon biedt de restitutie-optie eveneens pas vanaf 14 mei.
„Ongelooflijk”, vindt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. „Op alle mogelijke manieren is de luchtvaartmaatschappijen al duidelijk gemaakt wat de regels zijn. Wij deden dat, de Europese Commissie sprak zich erover uit en zelfs minister Van Nieuwenhuizen, die de maatschappijen aanvankelijk in hun handelswijze steunde, kwam daarvan terug. Maar deze bedrijven hebben lak aan de regels. Wat ons betreft is de tijd rijp voor strenge handhaving.’
KLM vouchers
Ook met de vouchers van KLM is overigens veel mis, vindt de Consumentenbond. Verplichte toeslagen voor de boeking (10 euro), ruimbagage (50 tot 100 euro) en stoelreserveringen (tot 250 euro) zijn niet bij de vouchers inbegrepen. Om ook die kosten terug te krijgen, moesten consumenten tot 3 juni aparte vouchers aanvragen. KLM zegt dat nu te hebben opgelost, maar is daar niet duidelijk over naar haar passagiers.
Omboeken
Luchtvaartmaatschappijen schenden niet alleen de restitutieregels. Corendon, Transavia en TUI fly handelen ook in strijd met de wet bij omboeken, ondervond de bond. Volgens de Europese Verordening moeten reizigers een reisdatum kunnen wijzigen zonder extra te betalen. Bij KLM kan dat, maar bij Corendon, Transavia en TUI fly moeten passagiers bijbetalen als hun vlucht op een andere datum duurder is.
Europese luchtvaartmaatschappijen die zich wel aan de restitutieregels houden, zijn onder meer Alitalia, British Airways, Easyjet, Vueling en Norwegian.