Met YouTube-views betalen: is dat het toekomstbeeld?
Dat je rijk kunt worden door YouTube, weten we inmiddels wel. Maar sinds 24 april is het ook mogelijk om met YouTube-views een auto te kopen via het socialmediaplatform, als je maar genoeg views binnen harkt. Zijn views en likes de nieuwe euro, of zal het zo’n vaart niet lopen?
Degene die met het unieke idee kwam is Opel. Op 24 april startte het automerk met een campagne, waarbij het mogelijk is om door middel van jouw spraakmakende video van een proefrit in een van de drie modellen van het merk views te genereren, waarmee je één van de drie auto’s kunt ‘kopen’. Kleine kanttekening: je moet een aardig partijtje views weten te scoren met jouw filmpje: voor de kleinste auto 589.900, voor het middelste model 739.600 en voor het meest exclusieve model 922.800 views. Daarvoor heb je tot 30 juni 2017 de tijd.
Geuze, Knol & Boef
Even voor de goede orde, je hebt dus nog ruim anderhalve maand de tijd om de views te verzamelen. Dat lijkt een makkie, maar de video’s van de populaire vlogger Monica Geuze (307,5 duizend volgers op YouTube) van zo’n anderhalve maand geleden zijn inmiddels zo tussen de 150 duizend en 200 duizend keer bekeken. Ook de vlogs van Boef (356 duizend volgers) overstijgen zelden de 500 duizend views in een maand. De enige die het regelmatig lukt is de populairste YouTuber van ons land: Enzo Knol. Of je moet een toevalstreffer hebben…
Voor de nieuweling op YouTube lijkt dit dus niet te doen, maar daar is Jeroen Maas, Manager Public Relations van Opel, het niet mee eens. „Natuurlijk is het zo dat bekende YouTubers – mits ze hiermee aan de slag gaan – een grote kans maken om een van de auto’s te winnen, maar ook als je een heel creatief concept hebt, kan het succesvol uitpakken. Je moet er dan alleen voor zorgen dat je video viral gaat, wat natuurlijk niet zo makkelijk is als het klinkt. Hoe ludieker hoe beter, maar volgens ons maakt iedereen een eerlijke kans. En als er uiteindelijk wel een bekende YouTuber mee vandoor gaat, mag dat ook. Het staat iedereen vrij om mee te doen.”
Toekomst
Is deze vorm van reclame maken de toekomst? Volgens Gerard Duursma, eigenaar van Bonopoly (een bedrijf dat organisaties helpt met het ontwikkelen en implementeren van marketingstrategieën, onder andere door gebruik van social media), wél.
„De grote jongens worden wakker”, vertelt hij aan Metro. „Dit soort acties gaan we echt nog veel vaker zien in de toekomst, daar ben ik van overtuigd. Influencer-marketing wordt belangrijk. Bloggers en vloggers hebben vaak nog veel meer aanhang dan bekende Nederlanders, waar bedrijven nu dus op inspringen. En deze actie valt op! Ik ben fulltime ondernemer, maar ga ook heel veel om met jongeren tussen de 10 en 25. Een jongen van 15 attendeerde me op deze actie, dus je ziet dat het leeft. De uitvoering bepaalt alleen in hoeverre het verder wordt opgepakt.”
Koppelen
Over die uitvoering heeft Duursma nog zo zijn twijfels, maar hij heeft wel een goede tip voor bedrijven die deze vorm van marketing ook willen oppakken. „Het is belangrijk dat je die bloggers en vloggers ook koppelt aan je actie. Een traditioneel bedrijf dat dit doet is niet authentiek. Het is een idee waar ik absoluut in geloof, maar je moet er ook echt in uitstralen en dat doen heel veel bedrijven niet.”
Het is volgens Duursma dan ook belangrijk dat jongeren participeren in de directie van bedrijven die via deze manier aandacht voor hun product willen vragen. „Ik merk dat dat werkt, omdat ik mij laat omringen door jongeren. Die kijken door een hele andere bril naar een product, weten wat werkt en wat niet. Ze halen misschien nog niet het maximale uit hun ideeën, maar zien wel dingen die de oudere generatie niet doorheeft. Zo’n reclame van Opel zou heel goed kunnen werken, maar ook kunnen falen als hier niet goed naar gekeken is.”
Maas merkt wel al grote belangstelling: de video waarin de campagne wordt uitgelegd is inmiddels al meer dan 485 duizend keer bekeken. „Dat geeft aan hoeveel aandacht zo’n actie brengt.” Of dit de toekomst is om een product te verkopen? „Dat gaat wel heel ver”, aldus Maas. „Maar deze actie geeft wel aan hoe belangrijk social media is. Daarop inspringen gaat steeds verder, maar in welke vormen… dat is nog even de vraag.”